Perjantai 6.12.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä juhlapäivää Suomessa on vietetty perjantaina?

Oikea vastaus:

Suomessa on vietetty itsenäisyyspäivää.

2.Missä kaupungissa on Tähtitorninmäki?

Oikea vastaus:

Tähtitorninmäki on Helsingissä.

3.Mikä osa itsenäisyyspäivän viettoa oli Tampereella?

Oikea vastaus:

Puolustusvoimien paraati.

4.Kenen presidentin aikana järjestettiin ensimmäinen juhla Presidentinlinnassa?

Oikea vastaus:

K. J Ståhlbergin.

5.Milloin Suomessa oli sota?

Oikea vastaus:

Vuosina 1939 - 1945.

6.Mikä on juhlien seuratuin osuus?

Oikea vastaus:

Kättely.

7.Mikä oli peruskoulun edeltäjä?

Oikea vastaus:

Kansakoulu.

8.Kuinka suurella osalla nuorista aikuisista oli toissa vuonna pelkkä peruskoulututkinto?

Oikea vastaus:

16 prosentilla

9.Miksi pelkkä peruskoulu ei nykyään riitä?

Oikea vastaus:

Useat työpaikat vaativat jonkin tutkinnon.

10.Millainen järjestö on Sadankomitea?

Oikea vastaus:

Sadankomitea on rauhanjärjestö.

11.Kuka on Antti Kuronen?

Oikea vastaus:

Yle Uutisten ulkomaantoimittaja.

12.Mikä on rauhanpalkinnon peruste?

Oikea vastaus:

Palkinnon peruste on ansiokas toimittajantyö konfliktialueilla.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä