Perjantai 6.12.2019 (radio)

102-vuotiaan Suomen itsenäisyyspäivä

Suomalaisuuden Liiton valtakunnallinen lipunnosto Tähtitornimäellä Helsingissä 6. joulukuuta 2019.
Suomen lippu nousee salkoon Tähtitorninmäellä Helsingissä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomessa on vietetty itsenäisyyspäivää. Päivä alkoi perinteisesti lipunnostolla Helsingin Tähtitorninmäellä.

Puolustusvoimien itsenäisyyspäivän paraati oli Tampereella. Paraatia seurasi noin 30 000 ihmistä, vaikka sää oli sateinen.

Paraatin erikoisuus oli suuri ratsuosasto, jossa oli pääasiassa suomenhevosia.

Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto on Presidentinlinnassa. Sotien veteraanit ja lotat ovat juhlan kunniavieraita.

Linnan juhlilla on pitkä perinne

Presidentti Relanderia kättelee Theodor Schauman ja rouva Relanderia Alma Schauman, takana vasemmalla Heikki Kekoni ja oikealla Börje Söderström.
Theodor ja Alma Schauman kättelevät presidentti ja rouva Relanderia Presidentinlinnan itsenäisyyspäivän juhlallisuuksissa vuonna 1930. Kuva: Aarne Pietinen / Museovirasto, Historian kuvakokoelma

Presidentinlinnan itsenäisyyspäivän juhla täyttää 100 vuotta.

Juhla pidettiin ensimmäisen kerran 6.12.1919. Presidentti K. J. Ståhlberg kutsui linnaan hallituksen, virkamiehiä ja diplomaatteja.

Vastaanotto oli iltapäivällä. Vieraita oli vain noin 150, ja juhlat kestivät tunnin. Nykyään linna on täynnä vieraita ja juhlat kestävät myöhään iltaan asti.

Tanssista tuli osa juhlaa vuonna 1925.

Sotavuosien 1939-1945 aikana juhla järjestettiin vain vuonna 1943. Silloin juhla oli Turun VPK:n eli vapaapalokunnan talolla.

Suora tv-lähetys oli ensimmäisen kerran vuonna 1957. Vuosien 1969 - 1980 välillä juhlia ei näytetty suorana tv:ssä. Silloin ei haluttu näyttää, miten eliitti juhlii.

Nykyään vieraiden kättely on juhlien seuratuin osuus. Silloin kuka tahansa katsoja voi testata, kuinka monta julkisuuden henkilöä hän tunnistaa. Kättely on haaste myös tv-selostajille.

Pelkkä peruskoulu riittää vain harvoihin töihin

Oinaan koulun pulpetteja
Vanhoja pulpetteja kerätään koulumuseota varten. Kuva: Jorma Korhonen / Yle

Osa suomalaisista on käynyt vain peruskoulun tai sen edeltäjän, kansakoulun.

Pelkkä kansakoulu tai peruskoulu on useimmin vanhemmilla ikäluokilla. Pelkkä peruskoulu ei ole harvinainen myös nuoremmilla aikuisilla.

Toissa vuonna pelkän peruskoulun varassa oli 16 prosenttia 20 - 29-vuotiaista suomalaisista. 30 viime vuoden aikana yhä useampi on opiskellut myös peruskoulun jälkeen.

Nykyään on yhä vähemmän työpaikkoja, joihin riittää pelkkä peruskoulu. Useat työpaikat vaativat jonkin tutkinnon.

Sadankomitea palkitsi Ylen Antti Kurosen

Antti Kuronen Syyrian Qamishlissa 25. toukokuuta 2019.
Yle Uutisten ulkomaantoimittaja Antti Kuronen. Kuva: Yle

Rauhanjärjestö Sadankomitean rauhanpalkinnon saa tänä vuonna Yle Uutisten ulkomaantoimittaja Antti Kuronen. Palkinnon peruste on ansiokas toimittajantyö konfliktialueilla.

Sadankomitea haluaa nostaa esiin median roolia rauhantyössä. Palkinto myös muistuttaa siitä, kuinka tärkeää faktapohjainen, tosiasioihin perustuva tieto on.

Ylen Antti Kuronen on raportoinut viime vuosina varsinkin Syyrian, Ukrainan ja Gazan sodista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä