Perjantai 6.5.2016 (radio)

Turvapaikkapäätöksiä yritetään tehdä nopeammin

Maahanmuuttoviraston tunnus rakennuksen ulkoseinässä
Maahanmuuttovirastossa on nyt kiirettä. Kuva: Yle

Maahanmuuttovirasto ei ole pystynyt tekemään turvapaikkapäätöksiä niin nopeasti, kuin se aikoi. Tavoite oli, että Maahanmuuttovirasto tekee jo maaliskuussa 1000 turvapaikkapäätöstä viikossa. Päätöksiä on kuitenkin tehty vain 600 viikossa.

Maahanmuuttovirastolla on ollut ongelmia saada laitteita, joita tarvitaan tulkkauksessa. Maahanmuuttovirasto on kuitenkin saanut lisää työntekijöitä. Virasto uskoo, että turvapaikkapäätöksiä tehdään täydellä vauhdilla jo ensi viikolla.

Monet eläkeläiset eivät käytä verkkopankkia

Olavi Selin asioi pankin kassalla
Olavi Selin haluaa käydä pankissa, eikä käyttää tietokonetta. Kuva: Marko Melto / Yle

Suomessa on paljon ihmisiä, jotka eivät käytä verkkopankkia. Verkkopankkitunnukset puuttuvat noin 400 000 suomalaiselta.

Esimerkiksi monet vanhukset eivät käytä verkkopankkia. On vielä paljon eläkeläisiä, jotka olivat töissä ennen digiaikaa. He haluavat käydä pankissa, koska he eivät ole tottuneet hoitamaan asioita tietokoneella.

Pankeissa arvioidaan, että jo 10 vuoden päästä tilanne on toinen. Silloin eläkkeellä on paljon ihmisiä, jotka ovat jo töissä tottuneet käyttämään tietokonetta.

Perjantai oli mökkipäivä

Aallot keinuttavat laituriin kiinnitettyä soutuvenettä
Paras mökki on veden äärellä. Kuva: Anssi Lepikko / Yle

Perjantaina on ollut kansallinen mökkipäivä. Mökki on monelle suomalaiselle tosi tärkeä.

Suomalaiset haluavat, että mökki on järven tai meren rannalla. Veden puhtaus ei kuitenkaan vaikuta paljon mökin hintaan.

Tärkeintä on se, kuinka lähellä Helsinkiä mökki on. Kalleimmat mökit ovat Etelä-Suomessa, vaikka etelän merivesi on usein melko likaista. Halvimmat mökit löytyvät Pohjois-Suomesta, jossa on puhtaita järviä.

Jääkiekon MM-kilpailut pelataan Venäjällä

Patrik Laine
Jääkiekko on suosittu peli Suomessa. Kuva: Tomi Hänninen

Jääkiekon MM-kilpailut ovat alkaneet. Maailmanmestaruudesta pelataan tänä vuonna Venäjällä. Pelejä on Moskovassa ja Pietarissa.

Jääkiekon MM-kilpailut jatkuvat 2 viikkoa. Toukokuun 22. päivä selviää, mikä maa on maailmanmestari tänä vuonna.

Kyykäärmeitä on nyt paljon

Kyykäärme maassa.
Kyy on Suomen ainoa myrkkykäärme. Kuva: Pentti Palmu / Yle

Tänä keväänä ja kesänä luonnossa voi nähdä paljon kyykäärmeitä. Suomalainen tutkija sanoo, että viime talvi oli kyykäärmeille helppo.

Usein käärmeitä kuolee paljon talvella. Kyykäärme on talvella maan alla horroksessa eli syvässä unessa. Käärme herää keväällä, kun sää lämpenee.

Kyykäärme on Suomen ainoa myrkyllinen käärme. Kyykäärmettä kannattaa varoa, mutta sitä ei tarvitse pelätä.

Lehmät ovat päässeet ulos

Video: Lehmiä laitumella.
Video: Minna Heikura / Yle

Suomessa on nyt lämmin sää, ja lehmät ovat päässeet pitkästä aikaa ulos. Lehmät juoksevat ja hyppivät, kun ne talven jälkeen päästetään ulos eli lasketaan laitumelle. Talvella lehmät ovat navetassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä