Perjantai 6.9.2019 (radio)

Kevytautolakia lykätään

kevytautoja autokaupan pihassa vantaalla
Kevyauto on tavallinen henkilöauto, jonka huippunopeus on rajoitettu korkeimmilaan 45 kilometriin tunnissa. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Suomi lykkää lakia kevytautoista. Suomi halusi sallia kevytautot marraskuussa. Lakia kevytautoista pitää lykätä, koska EU ei hyväksy lakia.

EU:n komissio arvioi, että kevytautot eivät ole turvallisia nuorille kuljettajille ja muulle liikenteelle. Suomi siirtää lakia kevytautoista vuoden eteenpäin.

Suomi tekee uuden lain niin, että EU voi hyväksyä sen.

Varhaiskasvatuksen laatu vaihtelee

Kaksi lasta leikkii hiekkalaatikolla.
Päiväkotien toimintaa ohjaa varhaiskasvatuslaki. Kuva: Jussi Mansikka / Yle

Päiväkotien toiminnassa on puutteita. Uusi tutkimus kertoo, että monissa päiväkodeissa ei tehdä kaikkia asioita, joita varhaiskasvatuslaki vaatii.

Esimerkiksi lapsille ei lueta kaikissa päiväkodeissa joka päivä. Kuvataideopetusta tai musiikkopetusta on joillakin päiväkotiryhmillä harvoin.

Eniten puutteita päiväkotien toiminnassa on alle 3-vuotiaiden lasten ryhmissä. Päiväkotien toimintaa säätelee varhaiskasvatuslaki. Varhaiskasvatus tarkoittaa, että lapselle opetetaan erilaisia taitoja päiväkodissa.

Maahanmuuttajalääkäreilla kieliongelmia

Stetoskooppi lääkärin käsissä.
Suomessa on noin 2000 lääkäriä, joiden äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi. Kuva: Alex Proimos

Maahanmuuttajalääkärien kielitaito aiheuttaa ongelmia potilaille ja lääkäreille. Tutkimuksen mukaan monet maahanmuuttajalääkärit eivät osaa hyvin suomea.

Kielitaito-ongelmat voivat vaarantaa potilasturvallisuuden. Potilas ei aina ymmärrä, mitä lääkäri tarkoittaa tai lääkäri ei ymmärrä, mitä potilas tarkoittaa. Lääkärien kielitaito-ongelmien vuoksi hoitajat joutuvat varmistamaan monia asioita ja hoitajien työmäärä kasvaa.

Suomessa on noin 2000 lääkäriä, joiden äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi.

Robert Mugabe kuoli

Robert Mugabe
Robert Mugabe 1924-2019 Kuva: Sven Simon / AOP

Zimbabwen entinen presidentti Robert Mugabe on kuollut. Mugabe oli 95-vuotias. Hän oli pitkään sairaalahoidossa Singaporessa. Robert Mugabe oli Zimbabwen presidentti melkein 40 vuotta.

Mugabe nousi Zimbabwen johtoon 1980-luvun alussa, mutta hänet pakotettiin eroamaan vuonna 2017, kun sotilaat kaappasivat vallan.

Mannen-vuorella romahti

Helikopteri. Taustalla Mannen-vuori.
Mannen-vuori. Kuva: Terje Pedersen / EPA

Norjassa on tapahtunut iso maanvyöry vuorella. Länsi-Norjassa Mannen-vuoren länsihuipusta on romahtanut iso pala. Suuria kiviä pyöri ja hiekkaa valui alas vuoren rinnettä. Asukkaiden on pitänyt lähteä pois alueelta, koska alueella on vaarallista.

Mannen-vuori Länsi-Norjassa on noin 1,3 kilometriä korkea.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä