Perjantai 7.10.2016 (radio)

Vieraat lentokoneet

Ilmavoimat julkaisi Twitterissä kuvan ilmatilaa loukanneeksi epäillystä SU-27-hävittäjästä.
Tämä lentokone kävi ehkä Suomen puolella. Kuva: Puolustusvoimat

Venäjän armeijan lentokoneita on ehkä käynyt Suomen puolella. Suomi epäilee, että niin tapahtui torstaina 2 kertaa. Molemmilla kerroilla Suomen armeija otti lentokoneesta valokuvan.

Venäjä sanoo, että venäläisiä sotilaslentokoneita ei ole lentänyt Suomen alueella.

Suomi pyytää Venäjältä selvitystä asiasta. Suomi aikoo tutkia asian tarkasti. Ulkoministeri Timo Soini sanoo, että Suomi ei hyväksy sitä, että Suomen alueella käy toisen maan sotilaslentokoneita.

Nobelin rauhanpalkinto

Kolumbian presidentti Juan Manuel Santos kiitti kaikkia rauhanvälitykseen osallistuneita tahoja.
Kolumbian presidentti Juan Manuel Santos ja presidentin puoliso. Kuva: LEONARDO MUÑOZ / EPA

Nobelin rauhanpalkinnon saaja on valittu. Palkinnon saa Kolumbian presidentti Juan Manuel Santos.

Presidentti Santos on tehnyt paljon työtä sen puolesta, että sota Kolumbiassa loppuu.

Eteläamerikkalaisessa Kolumbiassa oli sota yli 50 vuotta. Kolumbian hallitus ja kapinalliset taistelivat toisiaan vastaan. Ne lopettivat sodan viime kesänä.

Nobel-komitea päätti antaa rauhanpalkinnon presidentti Santosille, koska se haluaa tukea Kolumbian rauhaa. Komitea sanoo, että palkinto kuuluu kaikille kolumbialaisille.

Puolueiden kannatus

Puoluekannatusarviot
Keskusta ja SDP ovat uudessa mittauksessa yhtä suuria. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Keskustalla ja SDP:llä eli sosiaalidemokraateilla on nyt yhtä paljon kannatusta. Ylen uudessa mittauksessa molempien puolueiden kannatus on 20,5 prosenttia.

Keskusta on hallituksessa, ja pääministeri Juha Sipilä on keskustan johtaja. SDP ei ole hallituksessa, se on opposition suurin puolue.

Hallituksen ja opposition kilpailu kannatuksesta on kovaa. Keskustan kannatus on vähän laskenut, ja SDP:n kannatus on vähän noussut.

Mielipidemittauksen 3. suurin puolue on kokoomus. Sen kannatus on noin 17 prosenttia. Sen jälkeen tulevat vihreät ja perussuomalaiset.

Haitin myrsky

Hurrikaani-Matthew aiheutti suurta tuhoa Haitissa. Kuva Les Cayesista 6.10. 2016.
Matthew-myrsky teki paljon vanhikoa Haitissa. Kuva: EPA/Orlando Barria

Hirmumyrsky Matthew on tehnyt suuria vahinkoja Haitissa Karibianmerellä. Myrskyssä kuoli satoja ihmisiä.

Myrsky rikkoi myös taloja. Esimerkiksi Jeremien kaupunki menetti 80 prosenttia taloista.

Myrsky kulkee nyt USA:n alueelle, jossa yli 2,5 miljoonaa ihmistä on lähtenyt myrskyä pakoon.

Luksian videoblogi

Kotoutumiskoulutuksen opiskelijoita Luksian aikuisopistossa Espoossa.
Luksian opiskelijat tekevät videoblogia. Kuva: Luksia

Selkouutisten verkkosivuilla jatkuu videoblogi Vuosi kotoutumiskoulutuksessa. Nyt on ilmestynyt blogin osa 2.

Blogin tekijät ovat Luksian opiskelijoita. He tekevät videoblogia omasta kotoutumiskoulutuksesta. Blogi on osa Osallisena verkossa -projektia.

Luksian blogi löytyy osoitteesta yle.fi/selkouutiset.

Katso Luksian blogin osa 2

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sanaselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä