Perjantai 7.12.2018 (radio)

Itsenäisyyspäivän hakaristilipuista selvitys

Poliisi pysäytti uusnatsien Kohti vapautta! -marssin Hakaniemessä Helsingissä itsenäisyyspäivänä.
Hakaristilippujen näkyminen mielenosoituksissa on aiheuttanut Suomessa kohun. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Suomen poliisi selvittää itsenäisyyspäivän kohua hakaristililipuista. Poliisi päätti eilen ottaa mielenosoittajilta pois hakaristilippuja Helsingissä.

Hakaristiliput ovat natsien tunnuksia. Poliisi kertoo, ettei se ainakaan vielä anna lippuja mielenosoittajille takaisin. Viranomaiset selvittävät, ovatko lippujen käyttäjät tehneet rikoksen.

Juhlalähetyksillä suuri yleisö

Krista Paasi itsenäisyyspäivän vastaanotolla Presidentinlinnassa Helsingissä.
Linnan juhlien kättely kiinnosti taas miljoonayleisöä. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Itsenäisyyspäivän juhlalähetykset Ylen tv-kanavilla tavoittivat tänä vuonna yli 3 miljoonaa suomalaista. Luvussa ovat mukana Linnan juhlat, sotilasparaati, Kohti Linnan juhlia sekä Linnan jatkot -ohjelmat.

Eniten katsojia oli Linnan juhlien tv-lähetyksellä TV1:ssä juuri ennen puoli yhdeksän uutisia. Silloin juhlia seurasi noin 2,5 miljoonaa ihmistä. Linnan juhlien seuraaminen internetissä lisääntyi selvästi viime vuoteen verrattuna.

Suora Linnan juhlat -lähetys käynnistettiin Yle Areenassa 570 000 kertaa. Viime vuonna sama luku oli 260 000.

Vihreiden kannatus nousuun

Puoluekannatusarviot
Vihreiden kannatus on noussut sen jälkeen, kun puolue sai uuden puheenjohtajan. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Vihreiden kannatus on kasvanut. Vihreät valitsi puheenjohtajaksi Pekka Haaviston noin kuukausi sitten. Haavisto on ollut pitkään politiikassa. Nyt on tutkittu ensimmäisen kerran, kuinka uuden puheenjohtajan valinta on vaikuttanut Vihreiden kannatukseen.

Vihreiden kannatus lähti heti kasvuun. Kannatus on kasvanut 2,6 prosenttiyksikköä ja se on 13,9 prosenttia. Suurin puolue on tutkimuksen mukaan edelleen SDP, sitten Kokoomus ja Keskusta. Vihreät on neljäs.

Bussihäiriöiden tutkimukset jatkuvat

Linja-autonkuljettaja ajaa autoa.
Bussinkuljettajan ajoa yritettiin häiritä Loimaalla ja Uuraisilla. Kuva: Stefan Paavola / Yle

Poliisi jatkaa tutkimuksia bussien välikohtauksista. Poliisi epäilee, että kaksi miestä yritti eri puolilla Suomea vaikuttaa bussin ajoon tämän viikon alussa. Keski-Suomessa Uuraisilla miesmatkustaja oli tarttunut kuljettajaan matkan aikana. Varsinais-Suomessa Loimaalla toinen mies oli tehnyt samalla tavalla.

Molemmat miehet ovat noin 30-vuotiaita ulkomaalaisia miehiä. He ovat kotoisin eri maista. Tekojen välillä ei poliisin mukaan ole yhteyttä.

Tällä hetkellä poliisi ei epäile terrorismia. Poliisi epäilee miehiä kuitenkin muusta rikoksesta ja vaatii, että miehet vangitaan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä