Perjantai 7.2.2020 (radio)


Koronavirus

Helsinki-Vantaan lentoasema.
Helsingin lentoasemalla on varauduttu koronavirukseen. Kuva: Tomi Natri / AOP

Suomen ulkoministeriö on antanut ohjeen matkustamisesta Kiinaan. Ulkoministeriö sanoo, että suomalaisten pitää nyt välttää matkoja koko Kiinan alueelle. Ohjeen syy on koronavirus, joka leviää Kiinassa.

Helsingin lentoasemalla tehtiin perjantaina ylimääräisiä puhdistustöitä. Syynä oli matkustaja, joka sai myöhemmin Kööpenhaminassa koronaviruksen oireita. Nyt on jo kerrottu, että matkustajalla ei ole koronavirusta.

Koronaviruksen leviämistä yritetään estää, koska virus on vaarallinen. Kiinassa koronavirus on tappanut jo yli 600 ihmistä.

Terrafamen kaivos

Terrafame gruva i Sotkamo
Terrafamen kaivos on Sotkamossa. Kuva: Taisto Lapila / Yle

Hallitus on antanut Terrafamen kaivokselle luvan myydä uraania. Kaivos on Pohjois-Suomessa, Sotkamossa.

Nykyään Terrafamen kaivos tuottaa muita metalleja, lähinnä nikkeliä ja sinkkiä. Kaivoksesta saadaan myös uraania, mutta Terrafamella ei ole ollut lupaa ottaa sitä talteen.

Terrafamasta tulee ainoa uraanin tuottaja Euroopan unionin alueella. Terrafame aikoo myydä uraania ulkomaille. Uraanista saadaan energiaa ydinvoimaloissa.

Hoitajakoulutus

Asukas ja hoitaja hoivakodissa.
Hoitoala ei kiinnosta nuoria. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Hoitajakoulutuksen suosio on laskenut. Hakijoita hoitajakoulutukseen on nykyään vähemmän kuin ennen.

Hakijoiden määrä on laskenut sekä lähihoitajakoulutukseen että ammattikorkeakoulujen hoitajakoulutuksiin. Hakijamäärä on pudonnut tuhansilla muutamassa vuodessa.

Nuoret eivät halua hoitoalalle, koska alan maine on huono. Hoitajien työ on raskasta ja palkka on pieni.

Myös opetuksen maine on kärsinyt, koska kontaktiopetusta on vähennetty. Opiskelijat eivät aina saa niin paljon opettajan tukea kuin toivovat.

Tupakointi raskauden aikana

Tupakka palaa sormien välissä
Tupakointi raskauden aikana vaikuttaa lapseen. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Tupakasta on saatu uutta tietoa. Uusi tutkimus kertoo, että tupakointi raskauden aikana on vaarallisempaa kuin on luultu.

Tutkija Isabell Rumrich Itä-Suomen yliopistosta sanoo, että tupakointi vaikuttaa lapseen jo raskauden alussa. Lapselle kehittyy esimerkiksi pienemmät aivot, jos äiti tupakoi 3 ensimmäisen raskauskuukauden aikana.

Ongelma on se, että äiti ei aina tiedä raskaudesta raskauden alussa. Siksi hän ei lopeta tupakointia tarpeeksi aikaisin.

Vuonna 2018 noin 10 prosenttia suomalaisista äideistä tupakoi raskauden aikana. Eniten tupakoivat alle 20-vuotiaat synnyttäjät.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä