Perjantai 7.5.2021 (radio)


Etelä-Suomen kokoontumisrajoitukset

Opiskelijoita Kaivopuistossa.
Yhdessä ryhmässä saa olla korkeintaan 6 ihmistä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Kokoontumisrajoitukset jatkuvat suuressa osassa Etelä-Suomea. Yli 6 ihmisen kokoontumiset on kielletty toukokuun loppuun asti.

Etelä-Suomessa on vielä niin paljon koronaa, että kokoontumisrajoituksia ei voida poistaa. Kokoontumisrajoitukset ovat voimassa esimerkiksi Helsingin seudulla.

Myös pienissä kokoontumisissa ihmisten pitää muistaa turvavälit ja hyvä hygienia.

Suomen koronaluvut

Kasvomaski. 2.3.2021.
Uusien koronatartuntojen määrä on vähentynyt. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Suomessa on 3 uutta koronakuolemaa. Yhteensä 922 ihmistä on kuollut Suomessa koronan takia.

Perjantaina raportoitiin myös 254 uutta koronatartuntaa.

Australian rajat kiinni

Melbournen kaupunki Australiassa lievensi koronarajoituksia 22. marraskuuta 2020. Ihmisten annettiin muun muassa kulkea taas ulkona ilman maskia.
Australiassa on vain vähän koronatartuntoja. Kuva: EPA / Erik Anderson

Australian rajat pysyvät kiinni koronan takia. Australian rajat pysyvät kiinni ehkä ensi vuoden loppuun asti.

Australian rajat menivät kiinni jo vuosi sitten. Nyt ulkomaalaiset eivät voi matkustaa Australiaan eivätkä australialaiset voi matkustaa Australiasta pois.

Ankarien rajoitusten takia Australian koronatilanne on hyvä.

Selkosanomat ja LL-Bladet

Kaksi nettiosoitetta.
Selkosanomia ja LL-Bladetia voi lukea myös netissä. Kuva: Yle

Kuntavaalit lähestyvät. Kuntavaalipäivä on 13. kesäkuuta.

Vaaleista on tarjolla paljon tietoa. Esimerkiksi Selkosanomat on tehnyt yhdessä Leija-lehden ja Ylen kanssa kysymyksiä puolueille.

Kysymykset koskevat esimerkiksi kehitysvammaisten ihmisten palkkatyötä.

Selkosanomista voit lukea, mitä puolueet vastasivat. Vastaukset löytyvät myös selkoruotsiksi LL-Bladetin sivuilta.

Selkosanomat ja LL-Bladet ovat selkolehtiä, joita voi lukea myös netissä.

Pasilan linkkitorni

Ylen linkkitorni.
Pasilan linkkitorni on 146 metriä korkea. Kuva: Seppo Sarkkinen / Yle

Yle on päättänyt säilyttää Pasilan linkkitornin Helsingissä.

Tv-lähetykset toimivat nykyään kuituyhteyksillä. Siksi linkkitornia ei oikeastaan enää tarvita. Ihmiset kuitenkin tuntevat linkkitornin, joka kuuluu Helsingin maisemaan.

Linkkitorni on 146 metriä korkea. Sen kunnossapito maksaa noin 100 000 euroa joka vuosi.

Itä-Suomen lumisade

Auto ojassa Lehmon rampin lähellä Kuutostiellä. Ympärillä lunta.
Lumisade haittasi liikennettä Itä-Suomessa perjantaina. Kuva: Ari Tauslahti / Yle

Itä-Suomessa on satanut paljon lunta. Esimerkiksi Ilomantsissa satoi lunta yli 20 senttimetriä.

Lumisateen takia ajokeli oli perjantaina monilla autoteillä huono.

Lauantain sää

sääkartta
Kuva: Yle

Runsaimmat sateet loppuvat lauantaina.

Pohjoisessa tulee vielä räntää tai lunta ja etelässä paikoin vesikuuroja. Aurinkoisinta on rannikkoseuduilla.

Lauantaina lämpötila on nollan ja 10 asteen välillä. Sunnuntaina sää lämpenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä