Perjantai 7.6.2019 (radio)


Eduskunnan puhemies

Matti Vanhanen
Eduskunnan uusi puhemies Matti Vanhanen. Kuva: Yle

Eduskunta on valinnut uuden puhemiehen. Puhemies johtaa eduskunnan eli Suomen parlamentin työtä.

Uusi puhemies on Matti Vanhanen. Vanhanen on keskusta-puolueesta.

Matti Vanhanen on ollut mukana politiikassa jo kauan. Hän on ollut esimerkiksi Suomen pääministeri.

Eduskunnan puhemiehen tehtävä on tärkeä ja arvokas. Se on virallisesti Suomen toiseksi tärkein tehtävä heti presidentin tehtävän jälkeen.

Puolueiden kannatus

PUOLUEKANNATUS
Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Puolueiden kannatus on muuttunut vaalien jälkeen vain vähän. Eduskuntavaalit olivat huhtikuussa, ja uusi hallitus aloitti työt eilen torstaina. Hallitusta johtaa SDP:n Antti Rinne.

SDP voitti huhtikuun vaalit, mutta Ylen uudessa kyselyssä se on toiseksi suurin puolue. SDP:n kannatus on pysynyt noin 17 prosentissa.

Ylen kyselyn suurin puolue on perussuomalaiset. Vaaleissa perussuomalaiset sai vähemmän kannatusta kuin SDP, mutta nyt perussuomalaisten kannatus on noussut ja on noin 19 prosenttia.

Perussuomalaiset on oppositiossa, eli se ei ole mukana hallituksessa.

Toinen iso oppositiopuolue kokoomus on kyselyn sijalla 3.

Hallituspuolueista vihreiden kannatus on noussut ja keskustan kannatus on laskenut.

Kaikkien puolueiden kannatusluvut löytyvät osoitteesta yle.fi.

Nopein supertietokone

ECMWF:n supertietokone, joka laskee Euroopan keskipitkät sääennusteet.
Kajaaniin rakennetaan iso supertietokone. Kuva: ECMWF

Euroopan nopein supertietokone rakennetaan Kajaaniin, Pohjois-Suomeen. Asiasta päätettiin Euroopan unionissa perjantaina.

Tietokone valmistuu ensi vuoden lopulla. Se on 10 kertaa tehokkaampi kuin EU:n nykyinen supertietokone.

Suomessa toivotaan, että supertietokone tuo mahdollisuuksia suomalaiselle tutkimukselle ja teollisuudelle.

Samanlaiset supertietokoneet rakennetaan myös Italiaan ja Espanjaan. Rahat tulevat Euroopan unionilta ja EU-mailta. Kajaanin supertietokoneen rakentaminen maksaa 200 miljoonaa euroa.

Ennätyslämmin sää

Porin Kirjurinluodon uimaranta hellepäivänä
Uimaranta kutsuu hellepäivänä. Kuva: Katja Halinen / Yle

Kuuma sää on jatkunut. Perjantai on ollut kesän tähän asti kuumin päivä.

Oulussa lämpötila oli yli 32 astetta. Näin korkea lämpötila mitattiin Suomessa nyt ensimmäisen kerran näin aikaisin kesäkuussa.

Myös monissa muissa kaupungeissa lämpötila on ollut yli 30 astetta. Kuuma sää tuo myös ukkossateita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä