Perjantai 7.8.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko. Ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronatesteissä ruuhkaa

Mehiläisen drive-in-koronaviruksen testauspiste Espoon Tapiolassa 19. maaliskuuta . Työntekijä ottaa testiä autossa istuvalta.
Koronavirustestin näytteenotto drive-inn -kaistalla, johon voi ajaa autolla. Kuva: Janne Järvinen / Yle

Koronavirustestaus on ruuhkautunut monilla paikkakunnilla Suomessa. Silloin voi kestää monta päivää, että pääsee koronatestiin. Myös testitulosta voi joutua odottamaan monta päivää.

Koronatestaukseen on tullut ruuhkaa, koska ihmisiä tulee testeihin aiempaa enemmän. Testejä tehdään nyt kaikille, joilla on flunssaoireita.

Suomessa pitää ehkä saada lisää ihmisiä tekemään testejä ja tutkimaan näytteitä, että testeihin pääsee nopeasti ja tulos saadaan nopeasti.

Turkuun maskisuositus

Ihmisiä bussissa.
Turku suosittelee, että bussissa on hyvä käyttää maskia, kun koulut alkavat. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Turun kaupunki on antanut ihmisille suosituksen käyttää kasvomaskeja. Turun kaupunki suosittelee, että maskia on hyvä käyttää, kun matkustaa bussilla. Maskisuositus alkaa Turussa ensi viikolla, kun koulut alkavat.

Turku on ensimmäinen kaupunki Suomessa, joka antaa suosituksen käyttää kasvomaskeja.

Ensi viikolla myös Sosiaali- ja terveysministeriö antaa ehkä suosituksia maskien käytöstä koko Suomessa.


Suomesta apua Beirutiin

Suomalaisten mukana Beirutiin matkaa mm. työtiloiksi ja majoitukseen tarkoitettuja telttoja sekä tietotekniikkaa.
Avustustarvikkeet pakattiin SPR:n logistiikkakeskuksessa ja lähetettiin Beirutiin lentokoneella. Kuva: Pelastusopisto

Suomi lähettää apua Beirutin katastrofialueelle. Beirutin satamassa tapahtui tiistaina iso räjähdys. Ainakin 149 ihmistä kuoli ja tuhansia ihmisiä loukkaantui räjähdyksessä.

Suomesta lähti perjantaina Beirutiin lentokoneella ensiaputarvikkeita ja leikkaussalitarvikkeita.

Suomi lähettää Beirutiin myös ryhmän ihmisiä, jotka auttavat pelastustöissä.

Kuivuus huonontaa satoa

Rypsi.
Rypsipelto. Kuva: Ville Toijonen/Yle

Alkukesän kuivuus pienentää tämän kesän satoa. Alkukesällä satoi vain vähän ja monet kasvit kasvoivat hitaasti.

Maanviljelijät sanovat, että alkukesän kuivuus huononsi erityisesti viljojen ja öljykasvien kasvua. Öljykasveja ovat esimerkiksi rypsi ja rapsi, joista saadaan kasviöljyä.

Yli 80 prosenttia viljelijöistä sanoo, että kuivuus on aiheuttanut ongelmia viljelyyn.

Sää

Pojat hyppäävät laiturilta veteen.
Viikonloppuna on taas lämmin ja voi mennä esimerkiksi rannalle. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Sää on lauantaina lämmin. Päivällä maan etelä- ja länsiosassa on poutaa eli ei sada. Idässä ja pohjoisessa voi tulla sadekuuroja.

Lauantain lämpötila on maan eteläosissa jopa 28 astetta. Myös pohjoisessa on hellettä eli lämpötila on paikoin yli 25 astetta.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä