Perjantai 7.9.2018 (radio)
Suomen vienti kasvaa

Suomen tavaravienti ulkomaille on kasvanut.
Tämän vuoden heinäkuussa Suomesta vietiin tavaroita ulkomaille melkein 5 miljardin euron arvosta. Se on 5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa.
Tiedot ovat Tullin tilastoista.
Suomalainen sukeltaja palkittiin

Suomalainen Mikko Paasi on saanut kunniamerkin Thaimaassa. Paasi sai kunniamerkin Thaimaan kuninkaalta.
Mikko Paasi on sukeltaja. Hän auttoi kesällä pelastamaan 12 poikaa Thaimaassa. Pojat eivät päässeet pois luolasta ilman apua, koska osa luolasta jäi veden alle.
Paasi sai kunniamerkin juhlassa, joka järjestettiin pelastusoperaation kunniaksi. Paasi tapasi juhlassa myös pojat, joita hän oli pelastamassa. Paasi kertoi, että pojat voivat hyvin.
Sähköautojen lataaminen helpottuu

Sähköautojen lataaminen on lähivuosina helpompaa kuin nyt.
Nykyään sähköauton kuljettajan pitää miettiä reitti niin, että reitillä on tarpeeksi latauspisteitä.
Suomessa kehitetään uutta tekniikkaa, jonka avulla kuljettajan ei tarvitse miettiä lataamista. Sähköauto etsii itse vapaan latauspisteen ja opastaa kuljettajan perille.
Uuden tekniikan idea on, että sähköautot ja latauspisteet keskustelevat netissä.
Uutta tekniikkaa tarvitaan, että sähköautojen määrä voi kasvaa. Tavoite on, että Suomessa on 250 000 sähköautoa vuonna 2030.
Nykyään Suomessa on vain 2000 sähköautoa ja noin 10 000 autoa, jotka voivat käyttää bensaa ja sähköä.
Itäkeskukseen tulee unisex-pukuhuone

Itäkeskuksen uimahallissa Helsingissä avataan uudenlainen pukuhuone.
Uusi pukuhuone on unisex-pukuhuone. Se ei ole naisten tai miesten pukuhuone, vaan se on avoin kaikille.
Uusi unisex-pukuhuone on tärkeä esimerkiksi sukupuolivähemmistöille. Monet sukupuolivähemmistöjen edustajat ovat kokeneet kiusaamista liikuntapaikoissa. Siksi he ovat jopa lopettaneet liikuntaharrastuksen.
Sää on lämmintä

Viikonloppu on lämmin. Ylen meteorologi Kerttu Kotakorpi kertoo, että lämpötila on 5 astetta korkeampi kuin tavallisesti syyskuun alussa.
Ensi viikolla lämpötila laskee, ja sää on kylmempää kuin viikonloppuna. Kotakorpi sanoo, että ensi viikolla sää on normaalia syyskuun säätä.