Perjantai 7.9.2018 (radio)


Suomen vienti kasvaa

Ahtaajia konttien päällä satamassa.
Suomesta myydään nyt paljon tavaraa ulkomaille. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Suomen tavaravienti ulkomaille on kasvanut.

Tämän vuoden heinäkuussa Suomesta vietiin tavaroita ulkomaille melkein 5 miljardin euron arvosta. Se on 5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa.

Tiedot ovat Tullin tilastoista.

Suomalainen sukeltaja palkittiin

Mikko Paasi
Mikko Paasi sai kunniamerkin Thaimaan kuninkaalta. Kuva: Lillian Suwanrumpha / EPA

Suomalainen Mikko Paasi on saanut kunniamerkin Thaimaassa. Paasi sai kunniamerkin Thaimaan kuninkaalta.

Mikko Paasi on sukeltaja. Hän auttoi kesällä pelastamaan 12 poikaa Thaimaassa. Pojat eivät päässeet pois luolasta ilman apua, koska osa luolasta jäi veden alle.

Paasi sai kunniamerkin juhlassa, joka järjestettiin pelastusoperaation kunniaksi. Paasi tapasi juhlassa myös pojat, joita hän oli pelastamassa. Paasi kertoi, että pojat voivat hyvin.

Sähköautojen lataaminen helpottuu

Sähköauto latauksessa Helsingin keskustassa.
Pian sähköauto osaa itse etsiä latauspisteen. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Sähköautojen lataaminen on lähivuosina helpompaa kuin nyt.

Nykyään sähköauton kuljettajan pitää miettiä reitti niin, että reitillä on tarpeeksi latauspisteitä.

Suomessa kehitetään uutta tekniikkaa, jonka avulla kuljettajan ei tarvitse miettiä lataamista. Sähköauto etsii itse vapaan latauspisteen ja opastaa kuljettajan perille.

Uuden tekniikan idea on, että sähköautot ja latauspisteet keskustelevat netissä.

Uutta tekniikkaa tarvitaan, että sähköautojen määrä voi kasvaa. Tavoite on, että Suomessa on 250 000 sähköautoa vuonna 2030.

Nykyään Suomessa on vain 2000 sähköautoa ja noin 10 000 autoa, jotka voivat käyttää bensaa ja sähköä.

Itäkeskukseen tulee unisex-pukuhuone

Itäkeskuksen uimahalli.
Kaikki ovat tervetulleita Itäkeskuksen uimahalliin. Kuva: Merja Huovinen / Helsingin kaupunki

Itäkeskuksen uimahallissa Helsingissä avataan uudenlainen pukuhuone.

Uusi pukuhuone on unisex-pukuhuone. Se ei ole naisten tai miesten pukuhuone, vaan se on avoin kaikille.

Uusi unisex-pukuhuone on tärkeä esimerkiksi sukupuolivähemmistöille. Monet sukupuolivähemmistöjen edustajat ovat kokeneet kiusaamista liikuntapaikoissa. Siksi he ovat jopa lopettaneet liikuntaharrastuksen.

Sää on lämmintä

puolukoita varvuissa
Viikonlopun sää sopii ulkoiluun. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Viikonloppu on lämmin. Ylen meteorologi Kerttu Kotakorpi kertoo, että lämpötila on 5 astetta korkeampi kuin tavallisesti syyskuun alussa.

Ensi viikolla lämpötila laskee, ja sää on kylmempää kuin viikonloppuna. Kotakorpi sanoo, että ensi viikolla sää on normaalia syyskuun säätä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä