Perjantai 8.12.2017 (radio)

Brexit-sopu syntyi

Britannian pääministeri Theresa May ja komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker tapasivat varhain aamulla Brysselissä.
Britannian pääministeri Theresa May ja EU-komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker. Kuva: Olivier Hoslet / EPA

Britannia ja EU ovat sopineet Britannian EU-eron ehdoista.

Neuvotteluissa sovittiin esimerkiksi EU-kansalaisten asemasta Britanniassa. Sopimuksen mukaan EU-kansalaiset, jotka asuvat nyt Britanniassa, voivat jatkaa siellä asumista, työtä ja opiskelua myös Britannian EU-eron jälkeen. Sama koskee myös Britannian kansalaisia, jotka asuvat EU-maissa.

Britannian EU-ero tulee voimaan maaliskuussa 2019.

Oulun seudulla järisi maa

Grafiikkakuva Oulun ja Lumijoen alueelta
Järistyksen keskus oli Limingassa, lähellä Lumijokea. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Oulun seudulla on tapahtunut maanjäristys.

Järistys sattui torstain ja perjantain välisenä yönä vähän puolenyön jälkeen. Järistys oli voimakkuudeltaan 3,2

Maanjäristys vavisutti taloja, mutta ei aiheuttanut vahinkoja.

Järistys oli Suomen voimakkain sitten vuoden 2000.

Suomessa havaitaan vuosittain kymmeniä maanjäristyksiä, mutta ne ovat tavallisesti hyvin pieniä.

Poliisi tutkii lippuvarkautta

Suomen lippu.
Suomen lipun turmelemisesta voi saada sakot. Kuva: Pasi Takkunen/Yle

Poliisi aloittaa tutkinnan itsenäisyyspäivänä varastetuista Suomen lipuista.

Helsingin Lauttasaaressa varastettiin itsenäisyyspäivänä yhteensä 25 lippua. Liput vietiin lipputangoista talojen pihoista.

Netissä on nyt levinnyt video, jossa poltetaan Suomen lippuja.

Poliisi selvittää, ketkä lippuja polttavat, ja ovatko liput peräisin juuri Lauttasaaresta.

Suomen lipun turmelemisesta voi saada sakot.

Sibeliuksen ja suomalaisen musiikin päivä

Jean Sibelius
Jean Sibelius on Suomen kansallissäveltäjä. Kuva: Otava

Tänään perjantaina on vietetty Sibeliuksen ja suomalaisen musiikin päivää.

Jean Sibelius on Suomen kansallissäveltäjä. Hän on kuuluisin suomalainen säveltäjä myös ulkomailla.

Joulukuun 8. on Sibeliuksen syntymäpäivä. Sibelius kuoli vuonna 1957.

Viime päivinä etenkin yhtä Sibeliuksen teosta on kuultu tosi paljon. Suomen satavuotisjuhlissa on esitetty paljon Finlandia-hymniä, jonka Sibelius on säveltänyt.

Terveiset Sveitsistä!

Poika ja neljä tyttöä istuvat pöydän ympärillä edessään kakkulautaset.
St. Gallenin suomikoululaiset lähettävät terveisiä ja onnitteluja satavuotiaalle Suomelle.

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa.

Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat St. Gallenin Suomi-koulusta, Sveitsistä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä