Perjantai 8.6.2018 (radio)

Sotilasjohtajat tapasivat Suomessa

Yhdysvaltojen asevoimien komentaja, kenraali Joseph F. Dunford Jr. ja Venäjän asevoimien komentaja, armeijakenraali Valeri Gerasimov.
Yhdysvaltojen asevoimien komentaja, kenraali Joseph F. Dunford Jr. ja Venäjän asevoimien komentaja, armeijakenraali Valeri Gerasimov. Kuva: AOP ja Lehtikuva

Yhdysvaltain ja Venäjän asevoimien komentajat ovat tavanneet Suomessa. 

Yhdysvaltojen armeijan komentaja Joseph Dunford Junior ja Venäjän Valeri Gerasimov neuvottelivat valtioneuvoston edustuskartanossa Königstedtissä Vantaalla. 

Neuvottelun aiheista ei kerrottu etukäteen, mutta komentajat ovat keskustelleet ainakin Syyriasta. 

Tapaamisen tarkoitus on vahvistaa luottamusta Venäjän ja Yhdysvaltojen välillä. 

Komentajat tapasivat myös presidentti Sauli Niinistön ja Suomen puolustusvoimain komentajan kenraali Jarmo Lindbergin. 

Sote-uudistuksen kannatus rapisee

Juha Sipilä keskustan puoluekokouksen avajaisissa Sotkamossa.
Pääministeri Juha Sipilä puolusti sote-uudistusta Keskustan puoluekokouksessa Sotkamossa. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Melkein puolet suomalaisista haluaa hylätä sote-uudistuksen. Sote-uudistus tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta. 

Alma-median lehtien kyselyssä hallituksen sote-uudistusta kannatti vain noin 20 prosenttia vastaajista. Noin 30 prosenttia ei osannut sanoa, mitä mieltä on asiasta. 

Vahvinta soten kannatus on keskustassa. Keskustan jäsenistä melkein puolet kannattaa sote-uudistusta. Kokoomuksen kannattajista uudistusta kannattaa alle 30 prosenttia. 

Keskustalla ja kokoomuksella on molemmilla puoluekokous viikonlopun aikana. Keskusta on koolla Sotkamossa ja kokoomus Turussa.  Sote-uudistuksesta keskustellaan varmasti vilkkaasti molemmissa kokouksissa.

Matkailu lisää muoviroskaa Välimeressä

Muuoviroskaa kelluu meressä
Välimeressä on paljon muoviroskia ja mikromuovia. Kuva: AOP

Välimeri uhkaa muuttua muovimereksi, sanoo ympäristöjärjestö WWF. 

Välimeressä kelluu isoja muoviroskia kuten esimerkiksi muovipusseja ja muovipakkauksia. Välimeressä on myös tosi paljon mikromuovia eli niin pieniä muovihiukkasia, että niitä ei voi edes nähdä. 

WWF sanoo, että kaikissa Välimeren merieläimissä on mikromuovia. Melkein kaikki eläimet ovat myös syöneet isoa muoviroskaa. 

WWF sanoo, että muoviroskan lisääntyminen johtuu matkailusta. Välimeren maissa matkailee joka kesä yli 200 miljoonaa ihmistä. Suurin osa muovijätteestä tulee Turkista ja Espanjasta, WWF sanoo. 

Tänään on vietetty maailman merien päivää. 

Ruotsin pikkuprinsessa sai nimen

Prinsessa Adrienne.
Adrienne Josephine Alice. Kuva: Christopher O’Neill

Ruotsin hovissa on vietetty ristiäisiä. 

Prinsessa Madeleinen ja Chris O'Neillin tytär sai nimen Adrienne Josephine Alice. 

Pikkuprinsessan kasteseremonia pidettiin Drottningholmin kirkossa Tukholmassa. 

Adrienne syntyi maaliskuussa. Hänellä on 4-vuotias isosisko Leonore ja 2-vuotias isoveli Nicolas.     

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä