Perjantai 8.9.2017 (radio)

Palautuslentoja maakuntien kentiltä

Mielenosoitus turvapaikanhakijoiden palautusta vastaan Helsinki-Vantaan lentokentällä 4. heinäkuuta 2017.
Mielenosoitus Helsinki-Vantaan kentällä heinäkuussa. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Poliisi haluaa siirtää turvapaikanhakijoiden palautuslentoja Helsinki-Vantaalta muille lentokentille.

Ihmiset järjestävät joskus mielenosoituksia, kun he vastustavat turvapaikanhakijoiden palauttamista kotimaahan. Isot mielenosoitukset häiritsevät Helsinki-Vantaan kentän muita matkustajia ja lentoja. Siksi poliisi siirtää lentoja pienemmille kentille, joilla on vähemmän liikennettä.

Esimerkiksi tällä viikolla yksi palautuslento lähti yöllä Lappeenrannasta Afganistaniin. Lennolla vietiin Kabuliin 9 nuorta afgaanimiestä, joille ei annettu turvapaikkaa Suomesta.

Maa järisi Meksikossa

Potilaita ja lääkäreitä taivasalla sairaalan pihalla maanjäristyksen aikana Villahermosassa, Meksikossa 8. syyskuuta.
Potilaita hoidetaan ulkona maanjäristyksen jälkeen. Kuva: STR / EPA

Meksikossa on ollut kova maanjäristys. Järistyksen voimakkuus oli 8,2 ja se tapahtui merellä 100 kilometrin päässä rannasta.

Ensimmäisten tietojen mukaan ainakin 20 tai 30 ihmistä on kuollut. Uhreja on luultavasti enemmän, sillä kerrostaloja on romahtanut.

Vuonna 1985 Meksikossa oli melkein yhtä kova maanjäristys. Siinä kuoli tuhansia ihmisiä.

Kolarin syy usein sairauskohtaus

Pelastusajoneuvoja Paukarlahden kolaripaikalla huhtikuussa 2016
Kolaripaikka. Kuva: Yle

Pahan kolarin syy on nykyään usein sairauskohtaus tai itsemurha. Tutkijat arvioivat, että jopa puolet kuolemankolareista on sellaisia, esimerkiksi Itä-Suomessa.

Poliisi ja lääkärit eivät kuitenkaan voi aina olla varmoja, mikä kolarin syy on. Sairauskohtaus ei ehkä näy ruumiinavauksessa, ja kaikki itsemurhan tekijät eivät jätä viestiä.

Spede nauratti 50 vuotta

spede
Pertti "Spede" Pasanen.

Pertti Pasasen eli Speden elämästä on kirjoitettu kirja.

Spede nauratti suomalaisia yli 50 vuotta. Hän teki kymmeniä elokuvia ja paljon televisiosarjoja. Suomalaiset tykkäsivät eniten Uuno Turhapuro-elokuvista. Median elokuvatoimittajat eivät ymmärtäneet Spedeä, vaan haukkuivat Speden elokuvat ja tv-ohjelmat. Monet nuoremmat tv-ohjelmien tekijät ovat oppineet Spedeltä paljon.

Spede Pasanen kuoli 16 vuotta sitten.

Aurinkomyrsky teki revontulia

Revontulia Rovaniemellä syksyllä 2016
Nämä revontulet kuvattiin syksyllä 2016 Rovaniemellä. Kuva: Jussi Perkkiö

Suomessa huomattiin perjantaina yöllä aurinkomyrsky.

Auringon magneettimyrsky sotkee joskus satelliittiyhteyksiä ja sähkönjakelua. Suomessa ei ollut sellaisia häiriöitä. 

Kovan aurinkotuulen takia taivaalla oli kuitenkin revontulia koko maassa. Suuressa osassa maata ne jäivät kuitenkin pilvien taakse. Revontulia on melko varmasti vielä kahtena yönä, sunnuntaihin asti.   

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä