Perjantai 9.10.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä järjestö voitti Nobelin rauhanpalkinnon?

Oikea vastaus:

Maailman ruokaohjelma.

2.Miksi se voitti rauhanpalkinnon?

Oikea vastaus:

Se yrittää vähentää nälkää sota-alueilla

3.Missä Nobelin rauhanpalkinnon voittaja valitaan?

Oikea vastaus:

Norjassa.

4.Kuinka monta uutta koronatartuntaa raportoitiin perjantaina?

Oikea vastaus:

235.

5.Miksi Pohjanmaalla rajoitetaan ihmisten kokoontumista?

Oikea vastaus:

Koronavirus on levinnyt siellä nopeasti.

6.Kuinka monta ihmistä saa Pohjanmaalla kokoontua yhteen?

Oikea vastaus:

Korkeintaan 10.

7.Milloin kielto on voimassa.

Oikea vastaus:

Ensi maanantaista lokakuun loppuun asti.

8.Miten ruuan tuotanto vaikuttaa luontoon?

Oikea vastaus:

Se rasittaa luontoa.

9.Miten ihmisten pitää syödä, jos maapallo halutaan pelastaa?

Oikea vastaus:

Ihmisten pitää syödä enemmän kasviksia ja vähemmän lihaa ja maitotuotteita.

10.Kenen arvio se on?

Oikea vastaus:

Maailman luonnonsäätiön eli WWF:n.

11.Missä päin Suomea sataa vettä viikonloppuna?

Oikea vastaus:

Lauantaina sataa pohjoisessa, sunnuntaina etelässä.

12.Kuinka korkea on lauantain lämpötila?

Oikea vastaus:

9 - 14 astetta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä