Perjantai 9.10.2020 (radio)


Nobelin rauhanpalkinto

Kuvassa on lapsi naisen sylissä.
Maailman ruokaohjelma on vienyt apua kriisialueille. Kuva: Dai Kurokawa / EPA

Nobelin rauhanpalkinnon voittaja on valittu.

Nobelin rauhanpalkinnon voittaja on tänä vuonna Maailman ruokaohjelma. Se on osa YK:ta eli Yhdistyneitä kansakuntia.

Maailman ruokaohjelma saa rauhanpalkinnon, koska se yrittää vähentää nälkää sota-alueilla. Maailman ruokaohjelman tavoite on, että nälkää ei käytetä aseena.

Maailman ruokaohjelma auttaa miljoonia ihmisiä joka vuosi. Se on onnistunut työskentelemään tehokkaasti myös koronakriisin aikana.

Rauhanpalkinnon voittajan valitsi Norjan Nobel-komitea. Se kertoi voittajan perjantaina Oslossa.

Suomen koronatartunnat

Kuvassa tehdään koronavirustestiä Helsingin Messukeskuksen drive-in-testauspisteellä lokakuussa 2020.
Koronan drive-in -testipaikka Helsingissä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Koronatartuntoja on tullut lisää. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL kertoi perjantaina, että uusia koronatartuntoja on 235.

Suomesta on löydetty yhteensä melkein 12 000 koronatartuntaa.

Pohjanmaan rajoitukset

Vaasan yliopiston ovet ovat jälleen kiinni ja opetus annetaan etänä.
Vaasan yliopiston opiskelijoilla on ollut paljon koronatartuntoja. Kuva: Sebastian Björklund / Yle

Länsi-Suomessa Pohjanmaalla rajoitetaan ihmisten kokoontumista koronan takia. Koronavirus on levinnyt Pohjanmaalla kovaa vauhtia.

Pohjanmaalla kielletään yli 10 ihmisen kokoontumiset. Kielto koskee myös tilaisuuksia, jotka järjestetään ulkona. Kielto alkaa maanantaina, ja se on voimassa lokakuun loppuun asti.

Koronavirus lähti leviämään tosi nopeasti Vaasan yliopiston opiskelijatapahtumista.

Ruuan tuotanto

ruokaa jääkaapissa
Lihan ja maidon tuotanto rasittaa luontoa. Kuva: Markku Pitkänen / Yle

Ihmisten pitää muuttaa ruokavaliota, jos maapallo halutaan pelastaa. Näin sanoo Maailman luonnonsäätiö WWF.

Ruuan tuotanto rasittaa luontoa. Luonto köyhtyy, kun metsiä kaadetaan maataloutta varten. Erityisesti lihan tuotanto rasittaa luontoa paljon.

WWF sanoo, että viranomaisten ruokasuositukset eivät ota luontoa huomioon tarpeeksi hyvin. Ruokasuositukset kertovat ihmisille, minkälainen on hyvä ruokavalio.

WWF sanoo, että ihmisten pitää syödä enemmän kasviksia ja vähemmän lihaa ja maitotuotteita. Silloin ruuan tuotanto rasittaa luontoa vähemmän.

Viikonlopun sää

Joutsenia ruskan ympäröimällä lammella.
Viikonloppu on lämmin ja kostea. Kuva: Kalle Purhonen / Yle

Viikonloppuna sää on sateinen.

Lauantaina sataa pohjoisessa. Etelässä on lauantaina poutaa, eli vettä ei sada. Välillä voi jopa aurinko paistaa.

Sunnuntaina sataa Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa.

Lämpötila on lauantaina 9 ja 14 asteen välillä. Sunnuntaina on vähän viileämpää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä