Perjantai 9.12.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi sähkön hinta nousee ensi viikolla?

Oikea vastaus:

Pakkasen takia.

2.Riittääkö ensi viikolla sähköä kaikille?

Oikea vastaus:

Kyllä riittää.

3.Milloin Olkiluoto 3 alkaa tuottaa sähköä säännöllisesti?

Oikea vastaus:

Helmikuussa tai myöhemmin.

4.Kuinka ison osan Suomen sähköstä Olkiluoto 3 tulevaisuudessa tuottaa?

Oikea vastaus:

Yli 10 prosenttia.

5.Miksi Olkiluoto 3 on tärkeä Suomelle?

Oikea vastaus:

Euroopassa on energiakriisi.

6.Kuka on puolustusliitto Naton pääsihteeri?

Oikea vastaus:

Jens Stoltenberg.

7.Mikä on pääsihteerin mielestä Naton tärkein tehtävä?

Oikea vastaus:

Naton tärkein tehtävä on estää iso sota Euroopassa.

8.Missä on peruttu bussivuoroja?

Oikea vastaus:

Helsingin seudulla.

9.Miksi vuoroja peruttiin?

Oikea vastaus:

Kuljettajia on liian vähän, ja myös lumisade aiheutti ongelmia joukkoliikenteelle.

10.Missä päin Suomea on viikonloppuna pakkasta?

Oikea vastaus:

Pakkasta on koko maassa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä