Perjantai 9.2.2018 (radio)

Perhevapaiden uudistus kaatui

Mies pitää vauvaa sylissä.
Isillä on paljon vähemmän lasten hoitovapaata kuin äideillä. Kuva: Tero Kyllönen / Yle

Hallitus ei uudista perhevapaita.  

Keskustapuolueen perheministeri Annika Saarikko sanoi Helsingin Sanomissa päivällä, että perhevapaita ei uudisteta, koska ei ole rahaa. Kokoomuspuolueen ministerit Petteri Orpo ja Sanni Grahn-Laasonen sanoivat kuitenkin, että uudistus on tärkeä ja se pitää tehdä. Myös hallituksen Sininen tulevaisuus -puolue haluaa vielä neuvotella perhevapaista. 

Perhevapaita on yritetty uudistaa niin, että isät saavat töistä enemmän vapaata lapsenhoitoon. 

Hoitajille palkkasopimus

Kunta-alan työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin Kuntatyönantajien työmarkkinajohtaja Markku Jalosen (edessä selin) ja julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön Jukon puheenjohtajan, OAJ:n puheenjohtajan Olli Luukkaisen johdolla Helsingissä 6. helmikuuta 2018.
Kunta-alan neuvottelijoita. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Lähihoitajien ja sairaanhoitajien palkkaneuvotteluissa on tehty sopimus. 

Sopimus koskee yli 300 000:ta kuntien työntekijää. Palkat nousevat kahden vuoden aikana noin 3,5 prosenttia. Lisäksi hoitajat saavat vuoden päästä 260 euroa, joka korvaa lomarahojen leikkausta. Kuntien työntekijöiden lomarahoja leikattiin aiemmin, kun työnantajien ja työntekijöiden liitot tekivät kilpailukykysopimuksen. 

Monien hoitajien mielestä uusi sopimus on huono. 

Koko maalle tärkeitä firmoja noin 10

Stora Enso sellutehdas Imatra
Stora Enson tehdas Imatralla. Kuva: Kari Kosonen / Yle

Suomessa on noin 10 isoa firmaa, jotka ovat tosi tärkeitä koko maan taloudelle. 

Metsäyhtiöt ovat edelleen tärkeitä. Esimerkiksi UPM ja Stora Enso tekevät paperia ja myyvät sitä koko maailmaan. Nokia oli ennen valtavan iso, nyt se on pienempi. Peliala on uusi ja tärkeä, Supercell on yksi suurista pelifirmoista. 

Isoilla suomalaisilla firmoilla menee nyt hyvin ja ne palkkaavat lisää työntekijöitä. 

Historiaa olympialaisten avajaisissa

Olympiatuli Pyeongchang
Olympiatuli syttyi Pyeongchangissa Etelä-Koreassa. Kuva: AOP

Talviolympialaiset on avattu Pyeongchangissa Etelä-Koreassa. 

Avajaisissa Suomen lippua kantoi mäkihyppääjä Janne Ahonen. Nämä ovat Ahosen seitsemännet olympialaiset.

Avajaisissa tehtiin historiaa, kun Etelä-Korean presidentti ja Pohjois-Korean johtajan sisko Kim Yo-Jong kättelivät. Kim Yo-Jong on ensimmäinen Pohjois-Korean johdon perheenjäsen, joka on käynyt Etelä-Koreassa vuoden 1953 sodan jälkeen. Tuossa sodassa Korean valtio jakautui kahtia. 

Etelä- ja Pohjois-Korean urheilijat olivat avajaisissa yhtenä ryhmänä. 

Selkokirjoja luettiin ääneen

Tällä viikolla on ollut taas Minä luen sinulle -kampanja. 

Mukana on ollut yli 600 maahanmuuttajaopiskelijaa. He ovat lukeneet selkokirjoja ja Selkosanomia ääneen vanhuksille ja kehitysvammaisille. Lukuhetkiä on pidetty noin 30 paikkakunnalla.   

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä