Perjantai 9.3.2018 (radio)


Trump ja Kim tapaavat

Ihmiset katsovat televisiolähetystä Etelä-Korean Soulissa, jossa kerrotaan Pohjois-Korean johtajan Kim Jong-unin lähettäneen tapaamiskutsun Yhdysvaltojen presidentille Donald Trumpille Etelä-Korean välityksellä.
Trump ja Kim tapaavat tämän kevään aikana. Kuva: Jung Yeon-Je / AFP

Maailmalla ollaan tyytyväisiä siitä, että Pohjois-Korean ja USA:n johtajat aikovat tavata. Esimerkiksi Euroopan unioni ja Kiina sanovat, että tapaaminen on positiivinen asia.

Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un kutsui USA:n presidentti Donald Trumpin tapaamiseen. Trump otti kutsun vastaan. Johtajat tapaavat kevään aikana.

Trump ja Kim aikovat keskustella ydinaseista. USA on suuttunut Pohjois-Korealle, koska Pohjois-Korea on tehnyt ohjuskokeita. Ohjukset voivat kuljettaa ydinaseita pitkiä matkoja.

Pohjois-Korea on luvannut keskeyttää ohjuskokeet, että tapaaminen onnistuu.

Turun puukottaja ymmärsi teon

Kuva Turun puukottajasta 18. elokuuta 2017. Poliisit ovat ympäröineet maassa makaavan miehen.
Poliisi otti Turun puukottajan kiinni viime kesänä heti teon jälkeen. Kuva: Kirsi Kanerva / Lehtikuva

Viranomaiset ovat antaneet lisää tietoa Turun puukotuksesta. Puukotuksesta syytetään marokkolaista miestä.

Oikeus kertoo nyt, että mies oli syyntakeinen. Se tarkoittaa, että mies ymmärsi, mitä hän teki.

Turun puukotus tapahtui viime kesänä. Silloin Abderrahman Bouanane löi puukolla 10 ihmistä, joista 2 kuoli. Bouananea syytetään nyt murhista.

Vanhempien apu kotiläksyissä

Koululainen tekee kotiläksyjä.
Suomalaiset lapset haluavat usein tehdä läksyt ilman vanhempien apua. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa vanhemmat auttavat lapsia kotiläksyissä vain vähän. Vanhemmat käyttävät aikaa lasten kotiläksyihin vähemmän kuin monissa muissa maissa.

Tieto on uudesta tutkimuksesta, jossa oli mukana 29 maata.

Vain 5 prosenttia suomalaisista vanhemmista auttaa lapsia kotiläksyissä ainakin tunnin verran. Se oli vähiten kaikista tutkimuksen maista.

Tutkimus kertoo myös, että Suomessa on paljon lapsia, jotka eivät edes halua vanhemmilta apua kotiläksyissä.

Paralympialaiset alkoivat

Suomen paralympiajoukkue avajaisissa.
Suomen joukkue talviparalympialaisten avajaisjuhlassa. Kuva: EPA

Paralympialaiset ovat alkaneet. Paralympialaiset ovat vammaisurheilijoiden olympialaiset. Nyt on vuorossa talviurheilu.

Talviparalympialaiset järjestetään Etelä-Koreassa, Pjongchangissa. Samassa paikassa järjestettiin myös talviolympialaiset helmikuussa.

Talviparalympialaisten avajaisjuhla oli perjantaina. Lumilautailija Matti Suur-Hamari kantoi avajaisissa Suomen lippua.

Yhteensä 13 suomalaista urheilijaa osallistuu talviparalympialaisiin.

Viikonlopun sää

Sauvakävelijöitä
Viikonloppuna kannattaa ulkoilla. Kuva: Jukka Uotila / AOP

Viikonloppuna on melko mukava ulkoilusää. Lämpötila nousee, ja Länsi-Suomessa on jopa plusasteita. Yöllä on kuitenkin pakkasta koko maassa. Viikonloppuna sataa myös lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä