Perjantai 9.4.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä suru-uutinen on kerrottu Britanniassa?

Oikea vastaus:

Prinssi Philip on kuollut.

2.Kenen puoliso hän oli?

Oikea vastaus:

Kuningatar Elisabetin.

3.Oliko Philipin kuolema yllätys?

Oikea vastaus:

Ehkä ei. Hän oli jo 99-vuotias, ja vähän aikaa sitten hän oli sairaalassa sydänongelmien takia.

4.Milloin Suomen koronarajoituksia ehkä aletaan purkaa?

Oikea vastaus:

Ehkä jo tässä kuussa.

5.Mitkä ovat ensimmäiset helpotukset?

Oikea vastaus:

Peruskoulut, lukiot ja ammattikoulut aloittavat lähiopetuksen ja ravintolat saavat taas avata ovet.

6.Mikä kuitenkin on ehtona rajoitusten purkamiselle?

Oikea vastaus:

Rajoituksia voidaan purkaa vain, jos koronatartuntojen määrä vähenee.

7.Mihin suuntaan Suomen koronatilanne on kehittynyt viime viikkoina?

Oikea vastaus:

Vähän parempaan. Tartuntojen määrä on vähän pienempi kuin aikaisemmin.

8.Miten pitkään kestää ennakkoäänestys seuraavissa kuntavaaleissa?

Oikea vastaus:

2 viikkoa.

9.Miksi tänään on liputettu?

Oikea vastaus:

Koska tänään oli Mikael Agricolan ja suomen kielen päivä.

10.Mitä merkittävää Mikael Agricola on tehnyt?

Oikea vastaus:

Sanotaan, että Agricola on suomen kirjakielen isä. Hän julkaisi ensimmäisen kirjan suomen kielellä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä