Perjantai 9.4.2021 (radio)

Prinssi Philipin kuolema

Prinssi Philip
Prinssi Philip kesäkuussa 2015. Kuva: AOP

Britanniassa on kerrottu suru-uutinen. Edinburghin herttua, prinssi Philip on kuollut. Philip oli 99-vuotias.

Philip oli kuningatar Elisabetin puoliso. Philip ja Elisabet ehtivät olla naimisissa yli 70 vuotta. Syntyperältään Philip oli Kreikan ja Tanskan prinssi Philippos

Philip oli vähän aikaa sitten sairaalassa sydänongelmien takia.

Koronarajoitusten purkaminen

Sanna Marin ja Henrik Haapajärvi
Pääministeri Sanna Marin kertoi koronarajoitusten purkamisesta. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Pääministeri Sanna Marin on kertonut suunnitelmista purkaa koronarajoituksia.

Rajoitusten purkaminen voidaan ehkä aloittaa jo tässä kuussa.

Peruskoulut, lukiot ja ammattikoulut voivat ehkä aloittaa lähiopetuksen jo tämän kuun aikana.

Myös ravintolat voivat ehkä avata ovet, mutta aukioloaikoja ja asiakasmääriä rajoitetaan vielä. Muita rajoituksia puretaan, kun nähdään, miten koronatilanne kehittyy.

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että koronatilanne on yhä vakava. Rajoituksia voidaan purkaa vain, jos koronatartuntojen määrä vähenee. Jos tautitilanne heikkenee, rajoituksia kiristetään.

Suomen koronatilanne

Henkilö menossa sisään koronarokotuspaikkaan. Ovessa juliste, jossa lukee koronarokotuspiste.
Suomessa yli miljoona ihmistä on saanut koronarokotteen. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Koronatartuntojen määrä Suomessa on vähän vähentynyt viime viikkojen aikana.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että 2 viime viikona aikana on raportoitu noin 6800 tartuntaa. Se on melkein 2700 tartuntaa vähemmän kuin 2 edellisen viikon aikana.

Tänään on raportoitu noin 420 uutta tartuntaa ja 2 uutta kuolemantapausta.

Koronarokotteen on saanut nyt yli miljoona ihmistä.

Kuntavaalien ennakkoäänestys

Kuntavaalit 2021 logo

Kesäkuun kuntavaaleissa on yli 1000 ennakkoäänestyspaikkaa. OIkeusministeriö kertoo, että kotimaassa on yli 900 paikkaa, joissa voi äänestää ennakkoon. Ulkomailla ennakkoäänestyspaikkoja on noin 100.

Ennakkoäänestysaika on nyt myös tavallista pidempi. Ennakkoäänestys kotimaassa alkaa toukokuun lopulla ja kestää 2 viikkoa.

Kuntavaalien varsinainen vaalipäivä on kesäkuun 13. päivä.

Agricolan ja suomen kielen päivä

Kuva Mikael Agricolan Abckiriasta.
Mikael Agricolan Abckiria oli ensimmäinen suomenkielinen kirja. Kuva: Yle

Tänään on vietetty Mikael Agricolan ja suomen kielen päivää.

Mikael Agricolaa pidetään suomen kirjakielen isänä. Agricola julkaisi ensimmäisen suomenkielisen kirjan vuonna 1543. Kirja oli nimeltään Abckiria.

Mikael Agricolan päivä on liputuspäivä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä