Perjantai 9.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Paula-myrskyn tuhot

Paula-myrskyn tuhoja Taivalkoskella metsässä
Paula-myrsky oli Pohjois-Suomen pahin myrsky 40 vuoteen. Kuva: Anu Suomalainen

Kesäkuisen Paula-myrskyn jälkiä tutkitaan Pohjois-Suomessa helikopterista. Viimeksi tällainen metsätuho oli Pohjois-Suomessa noin 40 vuotta sitten.

Metsähallitus arvioi helikopterista tuhoja Koillismaan, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan metsissä.

Puut valtion mailla halutaan saada hyötykäyttöön. Myrsky kaatoi enimmäkseen tukkikokoisia mäntyjä. Osa tukkipuusta päätyy sellutehtaaseen.

Osa tuhoalueen puista jätetään ehkä alueelle. Silloin talousmetsiin tulee lahopuuta, joka lisää biodiversiteettiä eli luonnon monimuotoisuutta.

Passiruuhka

Suomen passi.
Passia voi joutua odottamaan kauan. Kuva: Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Poliisin lupapalveluissa on ruuhkaa ainakin Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Itä-Suomessa.

Passin ja henkilökorttien hakeminen on vilkasta, koska matkustuksen rajoituksia on vähennetty.

Myös lähestyvä metsästyskausi ja yleisötilaisuuksien runsas määrä tauon jälkeen ruuhkauttavat poliisin lupapalveluja.

Halpatavaran tullit

aleksi laikari tullimies vantaa
Tulli ja Posti välttivät ruuhkat. Kuva: Markku Rantala / Yle

Lakimuutos kansainvälisestä verkkokaupasta ei ole tuonut Suomeen suurta pakettikaaosta.

Pienetkin paketit EU:n ulkopuolelta on nyt tullattava. Niistä pitää myös maksaa arvonlisävero. Aiemmin halpatavaraa pystyi tilaamaan verottomasti.

Posti ja Tulli varautuivat ruuhkiin, mutta verkkokaupat reagoivatkin uudistukseen nopeammin kuin odotettiin.

Hyväksytyt hyttyskarkotteet

Sääskiä vastaan sähköllä vai savulla?
Hyttyskarkottimissa saa käyttää vain hyväksyttyjä aineita ja valmisteita. Sen voi tarkistaa valmisteen pakkauksesta. Kuva: Jari Vesa / YLE

Hyttysten torjunnassa saa käyttää vain valmisteita, jotka on hyväksytty. Näin muistuttavat Tulli sekä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes.

Tulli on ottanut alkukesän aikana haltuun noin 4 000 torjunta-ainetyynyä, joiden käyttö Suomessa on kielletty. Tyynyt ovat tulleet postilähetysten ja lentorahdin mukana.

Hyttyskarkotteet ja hyttysmyrkyt vaativat Suomessa Tukesin hyväksynnän. Hyväksytyn valmisteen tunnistaa Tukesin lupanumerosta.

Lisäksi pakkauksessa pitää olla ohjeet suomeksi ja ruotsiksi.

Kävelyn terveyshyödyt

Mikkelin kävelykatu
Kävely tuo terveyshyötyjä eikä maksa mitään. Tavoite on, että lyhyet automatkat korvataan kävelyllä. Kuva: Juho Liukkonen / Yle

Suomessa halutaan edistää kävelyä. Tarkoitus on nostaa kävelyn ja pyöräilyn suosiota 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Samanlainen tavoite on kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa.

Liikennevirasto Traficom myöntää kunnille valtionavustusta kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen. Viime vuonna avustusta myönnettiin monille hankkeille esimerkiksi Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä ja Tampereella.

Kävelyn lisääminen voi tuottaa yhteensä 3,3 miljardin euron arvosta terveyshyötyjä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä