Perjantai 9.8.2019 (radio)


Verottaja lähetti vääriä tietoja

Veropäätös
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Verottaja on lähettänyt asiakkaille kirjeitä, joissa on vääriä tietoja. Vääriä tietoja on ollut 27 000 kirjeessä.

Kirjeessä on voinut olla esimerkiksi puolisolla väärä nimi. Asiakkaat ovat myös saaneet toisten ihmisten tietoja.

Virhe on vakava. Tietosuoja on Suomessa tärkeä asia. Ihmisten tiedot eivät saa joutua vääriin käsiin.

Verottaja sanoo, että asiakas voi tuhota kirjeen, jossa on vääriä tietoja.

Ministeri vaihtui

Hanna Kosonen tiede- ja kulttuuriministeriksi 9. elokuuta.
Hanna Kosonen (oikealla) aloitti ministerin työt perjantaina. Kuva: Jussi Toivanen / valtioneuvoston kanslia

Suomen tiede- ja kulttuuriministeri on vaihtunut. Ministeri Annika Saarikko jäi perjantaina vuodeksi pois töistä. Saarikko saa pian vauvan.

Tiede- ja kulttuuriministerin työtä hoitaa vuoden ajan Hanna Kosonen. Presidentti Sauli Niinistö nimitti Kososen ministeriksi perjantaina.

Saarikko ja Kosonen kuuluvat keskusta-puolueeseen.

Metsiä suojellaan

Perttu Laakso
Metsänomistaja Perttu Laakso perusti omaan metsään suojelualueen. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Suomalaiset metsänomistajat suojelevat metsiä vapaaehtoisesti.

Moni metsänomistaja on perustanut suojelualueen. Suojelualueelta ei kaadeta puita. Luonto saa olla rauhassa.

Metsänomistaja saa korvausta, koska hän ei voi myydä puuta suojelualueelta. Suomessa on varattu tänä vuonna korvauksia varten 25 miljoonaa euroa.

Moni metsänomistaja suojelee metsää ilmastonmuutoksen takia. Metsät hidastavat ilmaston lämpenemistä.

Myrsky uhkaa Kiinaa

Sääsatelliitin kuva
Lekima-taifuuni lähestyy Kiinaa. Kuva: NASA / EPA

Kova myrsky uhkaa Kiinaa. Myrsky iskee Kiinaan lauantaina.

Myrsky on taifuuni eli trooppinen hirmumyrsky. Taifuuni on saanut nimen Lekima.

Pelätään, että myrsky tuo tosi kovaa sadetta ja tuulta. Siksi lauantain lentoja ja junavuoroja on peruttu.

Shanghain alueelta siirretään tuhansia ihmisiä turvaan myrskyn tieltä. Viranomaiset sanovat, että alueella ei ole ollut näin kovaa myrskyä 5 vuoteen.

Sää on vaihtelevaa

Aurinko porottaa kirkkaalta taivaalta
Lauantaina etelässä paistaa aurinko. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Täällä Suomessa viikonlopun sää on melko tavallinen.

Lauantaina on poutaista eli sateita ei tule. Maan etelä- ja keskiosassa on aurinkoista ja lämpötila on yli 20 astetta. Pohjoisessa on pilvisempää ja viileämpää.

Sunnuntaina sateita tulee maan etelä- ja keskiosassa, pohjoisessa lämpenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä