Pertti Kurikan Nimipäivät ja Euroviisut (1.3.2015)

Pertti Kurikan Nimipäivät
Pertti Kurikan Nimipäivät on 4 kehitysvammaisen miehen bändi. Kuva: Anton Sucksdorff / Yle

Suomalaisilla on uusi lempibändi. Bändin nimi on Pertti Kurikan Nimipäivät. Pertti Kurikan Nimipäivät soittaa punk-musiikkia.

Pertti Kurikan Nimipäivät voitti Uuden Musiikin Kilpailun helmikuun lopussa. Bändi esitti laulun, jonka nimi on Aina mun pitää.

Koska Pertti Kurikan Nimipäivät voitti Uuden Musiikin Kilpailun, se pääsee Euroviisujen laulukilpailuun. Bändi on Suomen kilpailija Euroviisuissa. Euroviisujen laulukilpailu on toukokuussa Itävallassa.

Euroviisut on suuri tapahtuma. Euroviisuissa on mukana 40 maata. Ihmiset katsovat Euroviisuja televisiosta ympäri maailmaa.

Euroviisut on myös vanha tapahtuma. Euroviisut täyttää jo 60 vuotta. Suomi oli Euroviisuissa ensimmäisen kerran vuonna 1961.

Suomi on voittanut Euroviisut vain kerran. Se tapahtui vuonna 2006. Silloin Lordi voitti Euroviisut.

Nyt suomalaiset toivovat, että Pertti Kurikan Nimipäivät voittaa Euroviisut. Bändi kiinnostaa eurooppalaisia, koska se soittaa punk-musiikkia. Pertti Kurikan Nimipäivät kiinnostaa eurooppalaisia myös siksi, että bändin miehet ovat kehitysvammaisia.

Kehitysvammaiset miehet aloittivat Pertti Kurikan Nimipäivät vuonna 2009. Bändi on tehnyt myös elokuvan. Elokuva kertoo bändin elämästä, ja sen nimi on Kovasikajuttu.

(Lukija Pertti Seppä)

Katso video Pertti Kurikan Nimipäivien esityksestä

Video: Pertti Kurikan Nimipäivät
Video: Yle
 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä