Presidenttiehdokkaat

Merja Kyllönen

Merja Kyllönen
Merja Kyllönen. Kuva: Nick Tulinen

Merja Kyllönen on Vasemmistoliiton presidenttiehdokas. Hän on syntynyt vuonna 1977 Suomussalmella. Kyllönen on ollut kansanedustaja ja liikenneministeri. Nyt hän on Euroopan parlamentin jäsen.

Pekka Haavisto

Pekka Haavisto
Pekka Haavisto. Kuva: Eeva Suutari

Pekka Haavisto on Vihreän Liiton presidenttiehdokas. Hän on syntynyt vuonna 1958 Helsingissä. Haavisto on kansanedustaja. Hän on ollut kehitysministeri ja ympäristöministeri.

Matti Vanhanen

Matti Vanhanen
Matti Vanhanen. Kuva: Derrrick Frilund / Yle

Matti Vanhanen on Suomen Keskustan presidenttiehdokas. Hän on syntynyt vuonna 1955 Jyväskylässä. Vanhanen on kansanedustaja. Hän on ollut Suomen pääministeri

Laura Huhtasaari

Laura huhtasaari
Laura Huhtasaari. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Laura Huhtasaari on Perussuomalaisten presidenttiehdokas. Hän on syntynyt vuonna 1979 Vilppulassa. Huhtasaari on kansanedustaja.

Tuula Haatainen

Yle Vaalikeskustelu 14.12.2017.
Tuula Haatainen. Kuva: Ilmari Fabritius

Tuula Haatainen on Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen presidenttiehdokas. Hän on syntynyt vuonna 1960 Tuusniemellä. Haatainen on kansanedustaja. Hän on ollut opetusministeri ja sosiaali- ja terveysministeri.

Paavo Väyrynen

Paavo Väyrynen Presidenttitentissä, presidentinvaalit 2018
Paavo Väyrynen. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Paavo Väyrynen on valitsijayhdistyksen presidenttiehdokas. Hän on syntynyt vuonna 1946 Kemin maalaiskunnassa. Väyrynen on Europarlamentin jäsen. Hän on ollut kansanedustaja ja ministeri kahdeksassa hallituksessa.

Sauli Niinistö

Sauli Niinistö
Sauli Niinistö. Kuva: Sauli Niinistön kampanjasivut

Sauli Niinistö on valitsijayhdistyksen presidenttiehdokas. Hän on syntynyt vuonna 1948 Salossa. Niinistö on Tasavallan presidentti. Hän on ollut kansanedustaja, oikeusministeri, valtiovarainministeri ja eduskunnan puhemies.

Nils Torvalds

Nils Torvalds
Nils Torvalds Kuva: Nils Torvaldsin kampanjasivut

Nils Torvalds on Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen presidenttiehdokas. Hän on syntynyt 1945 Tammisaaressa. Torvalds on Euroopan parlamentin jäsen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä