Punkki (14.6.2015)

Punkki kiinnittyneenä ihmisen iholle.
Punkki imee verta ihmisen ihosta. Kuva: Antti Heikinmatti / Yle

Punkki on tavallinen eläin Suomessa. Punkki on pieni hyönteinen.

Punkki on vain 2 tai 3 millimetriä pitkä. Ihmisen on vaikea nähdä punkkia, koska se on niin pieni.

Punkki elää heinässä ja ruohossa. Se ei lennä.

Punkki kiipeää ihmisen iholle ja työntää pään ihon sisään. Sen jälkeen punkki alkaa imeä verta.

Punkki voi aiheuttaa tauteja ihmiselle. Ehkä 20 prosenttia punkeista aiheuttaa borrelioosia.

Borrelioosi on paha tauti. Ihmisen täytyy syödä lääkettä, että borrelioosi paranee. Ehkä noin 4000 ihmistä saa borrelioosin Suomessa joka vuosi.

Punkki eli puutiainen voi aiheuttaa myös puutiaisaivokuumetta. Noin 1 prosentti punkeista aiheuttaa aivokuumetta.

Puutiaisaivokuume eli TBE on vaarallinen tauti. Puutiaisaivokuume ei parane lääkkeillä. Tauti on onneksi tosi harvinainen.

Lääkäri pistää potilaalle influenssarokotteen
Puutiaisaivokuumetta vastaan on rokote. Kuva: Yle

Ihminen voi ottaa rokotteen puutiaisaivokuumetta vastaan. Ihminen ei saa puutiaisaivokuumetta, jos hän on ottanut rokotteen.

Ihmisen täytyy olla varovainen paikoissa, joissa on paljon punkkeja. Illalla ihmisen täytyy tutkia iho tarkasti.

Punkki pääsee helposti imemään verta kohdissa, joissa iho on ohut ja lämmin. Tällaisia paikkoja ihmisessä ovat esimerkiksi napa, niska ja alueet polven ja korvan takana.

Punkin saa pois ihosta pinseteillä. Kuva: YLE / Hanski Kinnunen

Ihmisen täytyy ottaa punkki pois ihosta nopeasti. Se onnistuu hyvin pinseteillä. Jos punkki on ihossa vain vähän aikaa, ihminen ei saa borrelioosia.

Punkkeja on Suomessa paljon meren lähellä rannikolla. Nykyään punkkeja on Pohjois-Suomessa asti.

(Lukija Pälvi Tammi)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä