Puut (18.9.2015)

Usva leijuu puiden latvoissa.
Suomessa on paljon metsää. Tiheää metsää kasvaa pohjoisessa. Kuva: Hannu Huuskonen

Maailmassa on tosi paljon puita. Brittiläiset tutkijat laskivat, että maailmassa on 3 tuhatta miljardia puuta. Tutkijat laskivat puut satelliittikuvista.

satelliitti Envisat maata kiertävällä radalla
Satelliitti kuvaa maapallon pintaa. Kuva: Esa

Metsä on tiheä, kun puita on tosi paljon aivan pienellä alueella. Tiheitä metsiä on pohjoisessa. Missään muualla ei ole niin tiheitä metsiä kuin Suomessa.  Suomessa on ehkä  72000 puuta yhden neliökilometrin alueella. Tiheitä metsiä on myös Suomen naapurissa Ruotsissa.

Eniten puita on Venäjällä. Se johtuu siitä, että Venäjä on hyvin suuri maa. Myös troopiikissa eli hyvin lämpimissä maissa on paljon puita. Yli 40 prosenttia maailman puista kasvaa tropiikissa. Tropiikissa on paljon suuria metsiä.

Ihmiset ovat hakanneet metsistä puita monta tuhatta vuotta. Tutkijat sanovat, että ihmiset ovat hakanneet yhteensä 3 tuhatta miljardia puuta. Ihmiset ovat siis hakanneet puita yhtä paljon kuin niitä on nyt koko maailmassa.

Monta tuhatta vuotta sitten koko Eurooppa oli tiheää metsää.  Eurooppa oli melkein kokonaan yhden suuren metsän peitossa. Nyt Eurooppa on melkein kokonaan peltoa ja ruohikkoa.

Ihminen muuttaa maailmaa.

(Lukija Pälvi Tammi)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä