Pysäköintimittari 80 vuotta (15.3.2015)

Parkkimittari
Tällainen pysäköintimittari oli 1980-luvulla. Kuva: Helsingin Rakennusvirasto

Pysäköintimittarilla on juhlavuosi. Pysäköintimittari eli parkkimittari täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Autoilijat eivät ehkä ole iloisia juhlavuodesta.

Amerikkalainen Carlton Cole Magee keksi pysäköintimittarin. Hän ei ollut insinööri. Magee oli sanomalehden toimittaja.

Magee huomasi, että monet autoilijat jättivät auton parkkipaikalle koko päiväksi. Se ei ollut hyvä asia kaupoille, jotka halusivat uusia asiakkaita. Magee ajatteli, että autoilijoiden täytyy lähteä pois parkkipaikalta nopeammin. Siksi hän keksi pysäköintimittarin.

Oklahoman kaupunki osti maailman ensimmäisen pysäköintimittarin. Se tapahtui vuonna 1935. Sen jälkeen monet amerikkalaiset kaupungit ostivat pysäköintimittareita.

Autoilijat eivät pitäneet pysäköintimittareista. Oklahomassa autoilijat repivät ensimmäiset mittarit irti maasta. Myös muissa kaupungeissa autoilijat olivat vihaisia.

Nykyään autoilija voi maksaa pysäköintimaksun myös luottokortilla. Kuva: YLE Etelä-Karjala

Pysäköintimittarit tulivat Eurooppaan vasta myöhemmin. Suomessa on ollut pysäköintimittareita 60 vuotta. Helsingin kaupunki laittoi pysäköintimittareita Esplanadille ja Aleksanterinkadulle vuonna 1955.

60 vuotta sitten pysäköintimaksu oli 40 markkaa tunnissa. Se on noin 1 euro ja 30 senttiä. Pysäköinti ei ole koskaan ollut kovin halpaa.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä