Pysäköintimittari 80 vuotta (15.3.2015)

Parkkimittari
Tällainen pysäköintimittari oli 1980-luvulla. Kuva: Helsingin Rakennusvirasto

Pysäköintimittarilla on juhlavuosi. Pysäköintimittari eli parkkimittari täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Autoilijat eivät ehkä ole iloisia juhlavuodesta.

Amerikkalainen Carlton Cole Magee keksi pysäköintimittarin. Hän ei ollut insinööri. Magee oli sanomalehden toimittaja.

Magee huomasi, että monet autoilijat jättivät auton parkkipaikalle koko päiväksi. Se ei ollut hyvä asia kaupoille, jotka halusivat uusia asiakkaita. Magee ajatteli, että autoilijoiden täytyy lähteä pois parkkipaikalta nopeammin. Siksi hän keksi pysäköintimittarin.

Oklahoman kaupunki osti maailman ensimmäisen pysäköintimittarin. Se tapahtui vuonna 1935. Sen jälkeen monet amerikkalaiset kaupungit ostivat pysäköintimittareita.

Autoilijat eivät pitäneet pysäköintimittareista. Oklahomassa autoilijat repivät ensimmäiset mittarit irti maasta. Myös muissa kaupungeissa autoilijat olivat vihaisia.

Nykyään autoilija voi maksaa pysäköintimaksun myös luottokortilla. Kuva: YLE Etelä-Karjala

Pysäköintimittarit tulivat Eurooppaan vasta myöhemmin. Suomessa on ollut pysäköintimittareita 60 vuotta. Helsingin kaupunki laittoi pysäköintimittareita Esplanadille ja Aleksanterinkadulle vuonna 1955.

60 vuotta sitten pysäköintimaksu oli 40 markkaa tunnissa. Se on noin 1 euro ja 30 senttiä. Pysäköinti ei ole koskaan ollut kovin halpaa.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä