Rasoul Khorram: Haaga-Helian toimittajakoulutus maahanmuuttajille

Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa alkoi keväällä koulutus maahanmuuttajille, jotka ovat journalisteja eli toimittajia. Koulutus kestää vuoden. Mukana on opiskelijoita eri maista.

Opiskelijoilla on jo alan koulutusta tai työkokemusta omasta maasta. Nyt he opiskelevat, minkälaista toimittajan työ on Suomessa.

Opetus on suomeksi. Opiskelijoilla on lähiopetusta, tiimityöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.

Selkouutiset pyysi kurssin opiskelijaa Rasoul Khorramia kertomaan koulutuksesta omien valokuvien avulla.

Miksi menit kurssille, Rasoul?

Ihmisiä pöydän ympärillä.
Halusin oppia uutta Suomen journalismista. Tarvitsen alan koulutuksesta todistuksen, kun haen työpaikkaa. Kuva: Rasoul Khorram

Mitä olette kurssilla tehneet?

Ihmiset tutkivat kameroita.
Tässä opettaja esimerkiksi neuvoo kameran RAW-asetuksista. Toimittajat Katya (Venäjä) ja Esraa (Irak) testaavat kameraa. Kuva: Rasoul Khorram

Onko kurssilla ollut hienoja hetkiä?

Nainen haastattelee miestä.
Afrikkalainen Martha haastattelee toimittaja Jussi Kärkeä. On hauskaa, kun monet koulutehtävät tehdään kaupungilla. Marta kertoi, että oli oikein hauskaa haastatella tv:stä tuttua. Kuva: Rasoul Khorram

Kiitos kurssin esittelystä, Rasoul!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä