Retkiluistelu (1.2.2015)

Retkiluistelijoita Saimaan jäällä.
2 retkiluistelijaa nauttii talvesta. Kuva: Yle

Retkiluistelu on hyvä harrastus. Ihmiset harrastavat retkiluistelua talvella.

retkiluistimet
Retkiluistelijalla on terät, jotka hän kiinnittää kenkiin. Kuva: Klaudia Käkelä / Yle

Retkiluistelija ei käytä tavallisia luistimia. Hän käyttää noin 40 senttimetriä pitkiä teriä. Retkiluistelija kiinnittää terät kenkiin.

Retkiluistelua voi harrastaa meren tai järven jäällä. Joskus jäällä on myös retkiluistelurata. Esimerkiksi Lappeenrannassa on tänä talvena 3 kilometriä pitkä retkiluistelurata Saimaa-järven jäällä.

Jäänaskalit ovat jäälläliikkujan tärkein varuste. Niiden tulee roikkua kaulasta.
Naskalit ovat hyvä apu vaaratilanteessa. Kuva: YLE/Soila Lindholm

On hyvä, että retkiluistelijalla on mukana naskalit eli piikit. Jos luistelija putoaa jään läpi veteen, hän voi lyödä piikit jäähän ja vetää itsensä pois vedestä.

Retkiluistelija liikkuu kovaa vauhtia. Vauhti on tosi kova, jos luistelija käyttää sauvoja. Silloin on hyvä, että on kypärä päässä!

Retkiluistelu sopii kaikille. Se on hyvä harrastus koko perheelle.

(Lukija Elina Laiho)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä