Rosetta ja komeetta (13.11.2014)

Rosetta-luotain ja komeetta.
Rosetta-luotain vei laitteita kohti komeettaa. Kuva: ESA/Rosetta/NAVCAM

Taivas ja avaruus kiinnostavat ihmisiä. Ihmiset myös tutkivat avaruutta. Ihmiset lähettävät tutkimuslaitteita kauas avaruuteen.

Nyt tutkimuslaitteita on tosi kaukana avaruudessa. Laitteiden matka avaruuteen oli pitkä. Matka oli monta sataa miljoonaa kilometriä. Matka kesti 10 vuotta.

Laitteet tekivät matkan luotaimella. Luotain on avaruusalus, jossa ei ole ihmisiä. Laitteet tekivät matkan luotaimella, jonka nimi on Rosetta.

kivinen kappale avaruudessa
Komeetta on jäätä ja pölyä, vaikka se näyttää kiveltä. Kuva: Epa / ESA

Rosetan laitteet pääsivät perille marraskuun 12. päivä 2014. Matkan kohde oli komeetta. Komeetat ovat ison kiven näköisiä, mutta ne ovat tavallisesti jäätä ja pölyä.

Osa Rosetan laitteista on nyt komeetan pinnalla. Tämä on ensimmäinen kerta, kun ihmisillä on laitteita komeetan pinnalla.

Laitteet lähettävät komeetan pinnalta kuvia Maahan. Tutkijat toivovat, että laitteet antavat myös paljon uutta tietoa. Tutkijat haluavat lisää tietoa siitä, minkälaisia komeetat ovat.

Rosetta on eurooppalainen luotain. Luotaimessa on myös suomalaisia laitteita. Suomalaisia laitteita on myös komeetan pinnalla. Tämä on jännittävää aikaa suomalaisille tutkijoille.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä