Saamelaiset (6.2.2015)

Saamelaisia
Saamelaisilla on värikkäitä pukuja. Kuva: Yle

Pohjois-Euroopassa asuu saamelaisia. Saamelaisia on Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja Venäjällä. Saamelaisia on yhteensä noin 100 000.

Saamelaiset ovat alkuperäiskansa. Se tarkoittaa, että saamelaiset ovat asuneet pohjoisessa kauemmin kuin muut. Esimerkiksi suomalaiset tulivat pohjoiseen vasta saamelaisten jälkeen.

Saamelaisilla on oma kieli. Saamen kieli on suomen sukulaiskieli. Esimerkiksi televisiossa on saamenkieliset uutiset.

Poroja aitauksessa.
Poro on saamelaisille tärkeä eläin. Kuva: Hanna Eskonen / Yle

Suomessa asuu noin 7000 saamelaista. Lappi on saamelaisten maa. Saamelaiset hoitavat Lapissa poroja.

Myös Etelä-Suomessa asuu saamelaisia, koska monet saamelaiset ovat muuttaneet kaupunkiin. Esimerkiksi Helsingissä asuu paljon saamelaisia.

Sámeleavga
Saamelaisilla on oma lippu. Kuva: Sara Wesslin / Yle

Saamelaisilla on omia pukuja. Saamelaisten puvuissa on paljon värejä. Saamelaisten vaatteet ovat monien mielestä tosi kauniita.

Saamelaisilla on myös oma lippu. Lipussa on samoja värejä kuin saamelaisten vaatteissa. Lipussa on esimerkiksi punaista ja sinistä.

Saamelaiset juhlivat aina helmikuun alussa. Helmikuun 6. päivä on saamelaisten kansallispäivä. Saamelaiset juhlivat silloin saamelaisten omaa kulttuuria.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä