Saamelaiset (6.2.2015)

Saamelaisia
Saamelaisilla on värikkäitä pukuja. Kuva: Yle

Pohjois-Euroopassa asuu saamelaisia. Saamelaisia on Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja Venäjällä. Saamelaisia on yhteensä noin 100 000.

Saamelaiset ovat alkuperäiskansa. Se tarkoittaa, että saamelaiset ovat asuneet pohjoisessa kauemmin kuin muut. Esimerkiksi suomalaiset tulivat pohjoiseen vasta saamelaisten jälkeen.

Saamelaisilla on oma kieli. Saamen kieli on suomen sukulaiskieli. Esimerkiksi televisiossa on saamenkieliset uutiset.

Poroja aitauksessa.
Poro on saamelaisille tärkeä eläin. Kuva: Hanna Eskonen / Yle

Suomessa asuu noin 7000 saamelaista. Lappi on saamelaisten maa. Saamelaiset hoitavat Lapissa poroja.

Myös Etelä-Suomessa asuu saamelaisia, koska monet saamelaiset ovat muuttaneet kaupunkiin. Esimerkiksi Helsingissä asuu paljon saamelaisia.

Sámeleavga
Saamelaisilla on oma lippu. Kuva: Sara Wesslin / Yle

Saamelaisilla on omia pukuja. Saamelaisten puvuissa on paljon värejä. Saamelaisten vaatteet ovat monien mielestä tosi kauniita.

Saamelaisilla on myös oma lippu. Lipussa on samoja värejä kuin saamelaisten vaatteissa. Lipussa on esimerkiksi punaista ja sinistä.

Saamelaiset juhlivat aina helmikuun alussa. Helmikuun 6. päivä on saamelaisten kansallispäivä. Saamelaiset juhlivat silloin saamelaisten omaa kulttuuria.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä