Sähköauto (14.6.2015)

Tervolan sähköauto
Sähköauton moottori toimii sähköllä. Kuva: Kimmo Hiltula / Yle

Suomessa on jo aika monta sähköautoa. Sähköautoja on yli 1000. Sähköauto kulkee sähköllä.

Sähköautossa on monta hyvää asiaa. Sähköautolla ajaminen on halpaa, koska sähköauto ei tarvitse bensaa. Bensa on Suomessa melko kallista.

Sähköauto on myös hyvä ympäristölle. Sähköauto ei saastuta ilmaa. Tavallinen auto saastuttaa ilmaa, kun sen moottori polttaa bensaa.

Mies lataa sähköautoa.
Kuljettaja lataa sähköä sähköautoon. Kuva: Yle / Jarkko Riikonen

Huono asia on, että sähköautojen latauspisteitä on vielä vähän. Latauspiste on paikka, jossa sähköautoon voi ladata sähköä. Bensa-asemia on paljon enemmän kuin sähkön latauspisteitä.

Monissa sähköautoissa on myös tavallinen moottori. Se tarkoittaa, että kuljettaja voi ajaa bensalla, jos autosta loppuu sähkö.

Huono asia on myös, että sähköauto maksaa enemmän kuin tavallinen auto. Monet haluavat ostaa sähköauton, mutta sähköauto on liian kallis.

Tulevaisuudessa sähköauton hinta voi onneksi laskea. Sähköauton hinta voi laskea, jos autovero laskee.

Sähköauton vero laskee ehkä enemmän kuin tavallisen auton vero, koska sähköauto ei saastuta ilmaa. Tulevaisuudessa autovero on ehkä pieni, jos auto on hyvä ympäristölle.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä