Sähköauto (14.6.2015)

Tervolan sähköauto
Sähköauton moottori toimii sähköllä. Kuva: Kimmo Hiltula / Yle

Suomessa on jo aika monta sähköautoa. Sähköautoja on yli 1000. Sähköauto kulkee sähköllä.

Sähköautossa on monta hyvää asiaa. Sähköautolla ajaminen on halpaa, koska sähköauto ei tarvitse bensaa. Bensa on Suomessa melko kallista.

Sähköauto on myös hyvä ympäristölle. Sähköauto ei saastuta ilmaa. Tavallinen auto saastuttaa ilmaa, kun sen moottori polttaa bensaa.

Mies lataa sähköautoa.
Kuljettaja lataa sähköä sähköautoon. Kuva: Yle / Jarkko Riikonen

Huono asia on, että sähköautojen latauspisteitä on vielä vähän. Latauspiste on paikka, jossa sähköautoon voi ladata sähköä. Bensa-asemia on paljon enemmän kuin sähkön latauspisteitä.

Monissa sähköautoissa on myös tavallinen moottori. Se tarkoittaa, että kuljettaja voi ajaa bensalla, jos autosta loppuu sähkö.

Huono asia on myös, että sähköauto maksaa enemmän kuin tavallinen auto. Monet haluavat ostaa sähköauton, mutta sähköauto on liian kallis.

Tulevaisuudessa sähköauton hinta voi onneksi laskea. Sähköauton hinta voi laskea, jos autovero laskee.

Sähköauton vero laskee ehkä enemmän kuin tavallisen auton vero, koska sähköauto ei saastuta ilmaa. Tulevaisuudessa autovero on ehkä pieni, jos auto on hyvä ympäristölle.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä