Sananselitykset

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.
Kuva: Yle

  • Tässä listassa on selkokielisiä sananselityksiä.

  • Sananselitykset auttavat katsojia valmistautumaan Ylen selkokieliseen vaalitenttiin eli Selkotenttiin ennen kesän 2021 kuntavaaleja.

  • Selkotentti nähdään TV1:ssä perjantaina 4.6. kello 15.40. Myöhemmin se löytyy Areenasta.

  • Sananselitykset annetaan etukäteen myös poliitikoille, jotka osallistuvat selkotenttiin.

  • Selitykset ovat selkokielen perustasoa. Niissä käytetään esimerkiksi sanoja palvelu, päättäjä, poliittinen, talous, vaalit, valtio ja vero.

  • Selitykset on tarkoitettu esimerkiksi suomea toisena kielenä oppiville. Niistä voi kuitenkin olla hyötyä kaikille, jotka haluavat ymmärtää politiikan sanoja.

  • Sananselitykset on tehty Helsingin yliopistolla keväällä 2021.

  • Työryhmään kuuluivat opiskelijat Ursula Järvi ja Tuulikki Palva, yliopistonlehtori Johanna Komppa sekä selkokielen tutkijat Leealaura Leskelä ja Ulla Vanhatalo.

Neljän naisen kuvat.
Ursula Järvi, Leealaura Leskelä, Johanna Komppa ja Ulla Vanhatalo. Kuva: Helsingin yliopisto / Yle

Sananselitykset

Kunta

Kunta on se paikka, jossa sinä asut.

Esimerkiksi Helsinki, Kuopio ja Ulvila ovat kuntia.

Kunta päättää itse omista asioistaan.

Helsinki on iso kunta.

Isoja kuntia voi sanoa myös kaupungeiksi.


Kuntavaalit (kunta + vaalit)

Kuntavaalit ovat poliittiset vaalit.

Kuntavaaleissa valitaan ihmiset,

jotka päättävät kunnan asioista.

Kuntavaaleissa sinä voit äänestää yhtä ihmistä.

Kuntavaalit ovat kerran neljässä vuodessa.


Äänestää

Äänestäminen tarkoittaa sitä,

että annat oman äänesi vaaleissa.

Voit äänestää esimerkiksi presidentinvaaleissa.

Kun äänestät, kirjoitat oman ehdokkaan numeron äänestyslippuun äänestyskopissa.

Sinun ei tarvitse kertoa muille,

ketä sinä äänestät.


Kunnanvaltuusto (kunta + valtuusto)

Kunnanvaltuusto on ryhmä päättäjiä, jotka päättävät kunnan asioista.

Kunnan asukkaat valitsevat päättäjät kunnanvaltuustoon kuntavaaleissa.


Kunnanvaltuutettu (kunta + valtuutettu)

Kunnanvaltuutettu on ihminen,

joka on valittu kunnanvaltuustoon kuntavaaleissa.

Kunnanvaltuutettu päättää kunnan asioista yhdessä muiden valtuutettujen kanssa.


Kunnanhallitus (kunta + hallitus)

Kunnanhallitus on kunnan johtoryhmä.

Kunnanhallitukseen kuuluu ryhmä kunnanvaltuutettuja.

Kunnanhallitus on vastuussa kunnan asioista, esimerkiksi taloudesta.


Lautakunta (lauta + kunta)

Lautakunta on ryhmä kunnan asukkaita,

jotka suunnittelevat ja valmistelevat kunnan päätöksiä.

Eri kunnissa voi olla erilaisia lautakuntia.

Esimerkiksi opetuslautakunta voi suunnitella ja ehdottaa uuden koulun perustamista.


Kunnanjohtaja (kunta + johtaja)

Kunnanjohtaja johtaa, valvoo ja kehittää kuntaa.


Pormestari

Pormestari on kunnan johtaja,

joka johtaa, valvoo ja kehittää kuntaa.

Esimerkiksi Helsingin ja Tampereen johtajaa sanotaan pormestariksi.


Kunnallisvero (kunta + vero)

Kunnallisvero on vero,

jota kunnan asukkaat maksavat kunnalle.

Jos sinä saat palkkaa,

sinun pitää maksaa siitä kunnallisveroa sille kunnalle, jossa asut.

Kunta käyttää rahat esimerkiksi kouluihin ja terveyskeskuksiin.


Peruspalvelut (perus + palvelu)

Laki määrää peruspalvelut.

Peruspalveluita ovat esimerkiksi terveydenhuolto ja koulutus.

Kunnan pitää järjestää peruspalvelut asukkaille.


Valtionosuus (valtio + osuus)

Valtionosuus on rahaa,

jonka Suomen valtio maksaa kunnalle.

Kunta käyttää rahan peruspalveluihin.

Peruspalveluita ovat esimerkiksi koulut, jätehuolto ja katuvalot.


Palvelumaksu (palvelu + maksu)

Kunnan asukkaat maksavat joistakin kunnan palveluista palvelumaksun.

Tällainen maksu voi olla esimerkiksi terveyskeskuksessa.


Kaavoitus

Kaavoitus tarkoittaa kunnan rakennussuunnitelmaa.

Suunnitelma kertoo,

mihin rakennetaan esimerkiksi koteja, kouluja ja työpaikkoja.


Asumistuki (asua + tuki)

Asumistuki on rahaa,

jota Kela voi maksaa sinulle.

Voit saada asumistukea esimerkiksi vuokraan.

Voit saada asumistukea,

jos tulosi ovat pienet.


Vuokra-asunto (vuokra + asunto)

Vuokra-asunto on sellainen asunto,

jossa sinä asut

mutta jota et itse omista.

Sinä saat asua vuokra-asunnossa,

kun maksat joka kuukausi vuokran asunnon omistajalle.


Omistusasunto (omistaa + asunto)

Omistusasunto on asunto,

jonka sinä omistat.


Segregaatio

Segregaatio tarkoittaa esimerkiksi sitä, että köyhät ja rikkaat asuvat eri kaupunginosissa.


Integraatio

Integraatio tarkoittaa esimerkiksi sitä, että maahanmuuttaja löytää sopivan tavan elää uudessa maassa.

Hän säilyttää oman kielen ja kulttuurin.


S2-opetus

S2-opetus tarkoittaa

suomen kielen opetusta maahanmuuttajille.

Jos sinä et vielä osaa suomea,

voit osallistua S2-opetukseen.


Valmistava opetus

Valmistava opetus on suomen kielen alkuopetusta koulussa.

Maahanmuuttajaoppilas voi käydä valmistavassa opetuksessa,

jos hän ei vielä osaa paljon suomea.

Sen jälkeen hän menee yleensä tavalliselle luokalle.


Kotoutuminen

Kotoutuminen tarkoittaa,

että maahanmuuttaja sopeutuu uuteen kotimaahan.

Maahanmuuttaja tottuu elämään ja asumaan Suomessa.


Kotouttaminen

Kotouttaminen tarkoittaa,

että maahanmuuttaja saa apua Suomessa elämiseen.

Hän saa apua esimerkiksi

opiskelupaikan tai työpaikan etsimiseen.


Työllisyysaste (työllisyys + aste)

Työllisyysaste on prosenttiluku.

Se kertoo, kuinka monella aikuisella on työpaikka.


Työttömyysaste (työttömyys + aste)

Työttömyysaste on prosenttiluku.

Se kertoo,

kuinka monella aikuisella ei ole työpaikkaa.


Selitysten lähteitä ovat esimerkiksi:

http://www.merijarvi.fi/kuntainfo/kunnanvaltuusto-ja-hallitus

https://vaalit.fi/kuntavaalit

https://www.kuntaliitto.fi/laki/kunnan-toimielimet-ja-johtaminen/kunnan-johtaminen

https://vaalit.fi/documents/5430845/7129103/selkokieli

https://verneri.net/selko/yhteiskunta/aanestaminen/kuntavaalit/

https://www.helsinginseutu.fi/hs/selkosivut-fi

https://verneri.net/selko/yhteiskunta/aanestaminen/

https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki

https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/omistusasunto/

https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya?keyword=s2&sector%5BPerusopetus%5D=Perusopetus&page=0

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä