Sankarikoirat (7.12.2014)

Jere sankarikoira.
Sankarikoira Jere pelasti 75-vuotiaan naisen. Kuva: Yle

Koirat ovat suomalaisille tärkeitä. Koirat ovat suomalaisille perheenjäseniä. Koirat myös auttavat ihmisiä.

Suomessa on myös Sankarikoiria. Ne ovat saaneet Sankarikoiran arvonimen, koska ne ovat pelastaneet ihmisiä.

18 koiraa sai Sankarikoiran arvonimen tilaisuudessa, joka oli joulukuussa. Uudet Sankarikoirat ovat pelastaneet monta ihmistä. Ne ovat esimerkiksi löytäneet ihmisiä, jotka ovat eksyneet. Sankarikoirat ovat myös hakeneet apua, kun joku on saanut sairauskohtauksen.

Jere on uusi Sankarikoira. Jere pelasti 75-vuotiaan naisen. Nainen lähti yöllä ulos ja kaatui ojaan. Jere löysi naisen aamulla, ennen kuin nainen kuoli kylmään. Jere haki naiselle apua.

Myös Molly on uusi Sankarikoira. Molly pelasti oman perheen 4-vuotiaan pojan. Poika joutui veteen kesämökillä. Molly haki pojan äidin ja näytti äidille, missä poika on. Poika ei kuollut, koska Molly haki apua.

Outi Paltto kertoo, että perheen pelastuneen pojan ja Sankarikoira Mollyn suhde on erityinen.
Sankarikoira Molly pelasti 4-vuotiaan pojan. Kuva: Juha Hintsala / Yle

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä