Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.
Editoija Tommi Erkko ja toimittaja Merja Windia suunnittelevat, miten television selkouutisia voidaan parantaa katsojien ideoiden avulla. Kuva: Karoliina Simoinen / Yle

Selkokieliset tv-uutiset uudistuvat. Olemme tehneet ohjelmaan pieniä muutoksia, jotka auttavat katsojia ymmärtämään uutisia paremmin.

Ideat tulevat katsojatesteistä. Esimerkiksi monet suomen kielen opiskelijat ovat testanneet selkouutisia. He ovat kertoneet meille, mikä selkouutisissa toimii hyvin ja mikä huonosti. Olemme saaneet testiapua ja hyviä ideoita myös Aivoliiton afasia-ryhmältä.

Mikä selkouutisissa on muuttunut? Yritämme tuoda paremmin esiin, mikä on uutisen teema ja mikä on uutisen tärkein ajatus.

Kerromme uutisen teeman heti alussa yhdellä tai kahdella sanalla.

Sen jälkeen kerromme uutisen tärkeimmän ajatuksen. Tärkein ajatus myös toistetaan uutisessa myöhemmin.

Jos uutisessa on vaikea termi, selitämme sen rauhassa.

Selkouutiset kiittää kaikkia testaajia! Testaajien apu oli meille tärkeää.

Nyt toivomme, että selkouutisten katsojat kertovat meille, kuinka hyvin olemme onnistuneet. Mitä voimme tehdä vielä paremmin?

Voitte lähettää meille sähköpostia tästä linkistä tai osoitteella selko.uutiset@yle.fi. Kiitos!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä