Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.
Editoija Tommi Erkko ja toimittaja Merja Windia suunnittelevat, miten television selkouutisia voidaan parantaa katsojien ideoiden avulla. Kuva: Karoliina Simoinen / Yle

Selkokieliset tv-uutiset uudistuvat. Olemme tehneet ohjelmaan pieniä muutoksia, jotka auttavat katsojia ymmärtämään uutisia paremmin.

Ideat tulevat katsojatesteistä. Esimerkiksi monet suomen kielen opiskelijat ovat testanneet selkouutisia. He ovat kertoneet meille, mikä selkouutisissa toimii hyvin ja mikä huonosti. Olemme saaneet testiapua ja hyviä ideoita myös Aivoliiton afasia-ryhmältä.

Mikä selkouutisissa on muuttunut? Yritämme tuoda paremmin esiin, mikä on uutisen teema ja mikä on uutisen tärkein ajatus.

Kerromme uutisen teeman heti alussa yhdellä tai kahdella sanalla.

Sen jälkeen kerromme uutisen tärkeimmän ajatuksen. Tärkein ajatus myös toistetaan uutisessa myöhemmin.

Jos uutisessa on vaikea termi, selitämme sen rauhassa.

Selkouutiset kiittää kaikkia testaajia! Testaajien apu oli meille tärkeää.

Nyt toivomme, että selkouutisten katsojat kertovat meille, kuinka hyvin olemme onnistuneet. Mitä voimme tehdä vielä paremmin?

Voitte lähettää meille sähköpostia tästä linkistä tai osoitteella yle.fi/selkouutiset. Kiitos!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä