Kuntavaalit 2021

Kuntavaalit 2021

Selkotentti

Selkotentissä poliitikot yrittävät vastata kysymyksiin niin, että kaikki ymmärtävät. Kieliraati arvioi, onnistuvatko poliitikot puhumaan selkokieltä. Juontaja on Margit Alasalmi.

Kuntavaalien vaalipäivä on 13.6.2021. Selkokeskus on tehnyt yhdessä oikeusministeriön kanssa tietopaketin äänestämisestä kuntavaaleissa.

Sananselitykset

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.
Kuva: Yle

Helsingin yliopiston opiskelijat ja tutkijat ovat tehneet selkouutisten yleisölle sananselityksiä politiikan vaikeista sanoista.

Sananselitykset

Videot

Nämä videot kertovat, miksi kuntavaalit ovat tärkeät.

Mitä on demokratia?

Mitä kunta tekee?

Miksi Suomessa pidetään kuntavaalit?

Kysymyksiä puolueille

Selkosanomat-lehti lähetti puolueille 3 kovaa kysymystä kuntavaaleista.

Selkosanomat suunnitteli kysymykset yhdessä Ylen ja Leija-lehden kanssa.

Lue Selkosanomista, mitä puolueet vastasivat.

Koonunalvalet Logo

Valinfo på lätt svenska

eli tietoa kuntavaaleista selkoruotsiksi.

Information om kommunalvalet kan du få via

Yle Nyheter på lätt svenska

LL-Centers och justitieministeriets broschyr

LL-Bladet

Frågor till partierna

LL-Bladet har också skickat tre frågor om kommunalvalet till partierna.

LL-Bladet planerade frågorna tillsammans med Yle och tidningen Leija.

Läs i LL-Bladet vad partierna har svarat.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä