Sunnuntai 10.09.2017 (radio)

Metsien ja soiden ojitus on haitallista vesistöille

Ojitetun suon oja
Ojitetun suon oja. Kuva: YLE / Eijaleena Martikainen

Metsien ojitus on haitallisempaa kuin on tiedetty. Ojista päätyy enemmän ravinteita esimerkiksi järviin kuin on kuviteltu. Tutkimukset osoittavat, että typpeä ja fosforia pääsee vesistöihin moninkertaisia määriä aiempiin laskelmiin verrattuna. Päästöjä tulee erityisen paljon, kun suolle tehdään ojia. Nyt tiedetään, että päästöt pahenevat, kun vuosia kuluu. Tulos yllätti tutkijat.

Metsien avohakkuut lisäävät ravinnepäästöjä ojien kautta vesistöihin. Siksi tutkijat suosittavat jatkuvan kasvun metsänhoitoa. Silloin maaperää ei muokata yhtä rajusti kuin avohakkuissa.

Asiaa tutkivat Luonnonvarakeskus ja Suomen ympäristökeskus. Neljäsosa Suomen metsäpinta-alasta on ojitettu.

Järvien ja jokien pinnat ovat nyt korkealla

Kolera-allas Helsingin Kauppatorilla.
Näin korkealla oli vedenpinta Helsingin Kolera-altaalla kaksi vuotta sitten. Kuva: Jani Saikko / Yle

Runsaat sateet nostavat nyt jokien ja järvien pintaa lähes koko maassa.

Vesistöjen pinta nousee erityisesti Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Eniten on satanut Vuoksen vesistön Iisalmen-reitillä, Kainuussa ja Iijoella. Alavilla alueilla voi tulvia.

Järvien pinnat ovat paikoin jopa puoli metriä tavallista korkeammalla.

OlliHeikkonen sai Einari Vuorela -runopalkinnon

Runoilija Olli Heikkonen.
Luonto on vahvasti läsnä kaikissa Olli Heikkosen teoksissa. Kuva: Heini Lehväslaiho

Runoilija Olli Heikkonen on saanut Suomen suurimman runopalkinnon. Einari Vuorela -runopalkinto jaetaan joka kolmas (3) vuosi. Palkinto on 8 500 euroa.

52-vuotias Olli Heikkonen sai palkinnon runoteoksesta Teoria kaikkein pienimmästä. Se on Heikkosen neljäs (4) runokokoelma. Palkintoraati sanoo, että teoksesta löytyy herkullinen luonnon ja kulttuurin törmäys. Palkitun kirjan sävystä sanotaan, että se on vakavaa huumoria.

Olli Heikkonen on palkittu jo aiemminkin. Hän sai Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon vuonna 2000. Silloin palkittiin Heikkosen teos Jakutian aurinko.

Pohjolan tyttäret Pariisissa

Suomi100-juoksun maisemissa ja tunnelmassa ei ollut valittamista.
Suomi100 -juoksun maisemissa ja tunnelmassa ei ollut valittamista. Kuva: Juha Nurminen

Pariisissa on järjestetty Euroopan suurin naisten juoksutapahtuma. Kisa järjestetään joka vuosi. La Parisienne -tapahtumassa oli tällä kertaa myös suomalaisväriä.

Juoksukisaan osallistui yli sadan (100) suomalaisnaisen sinivalkoinen joukkue Suomen juhlavuoden kunniaksi. Juoksijajoukon nimi oli Pohjolan tyttäret. Moni tuli kisaan kaukaa, eikä kaikille juoksu ollut pääasia. Osallistujat kertovat, että ulkosuomalaisilla on iso tarve juhlistaa satavuotiasta Suomea ja omia juuria. Katsojien joukossa oli paljon ulkosuomalaisia perheitä - ja myös Joulupukki.

Tapahtumassa oli yhteensä yli 30 000 juoksijaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Tyttö piirtää Suomen lippua

Suomi 100: Suomalainen juttu

Koira vaaleanpunaisessa hupputakissa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä