Sunnuntai 10.10.2021 (radio)

Sähkön hinta

Voimalinjan pylväs
Sähkön hinta on noussut tänä vuonna melko paljon. Kuva: Ari Haimakainen / Yle

Sähkön hinta on noussut tänä vuonna. Sähkön hinta myös vaihtelee aiempaan enemmän. Asiantuntijat sanovat, että sähkön hintaan voi tulla tänä talvena kovia hintapiikkejä eli hinta voi nousta välillä paljon.

Sähkön hinta uusissa sähkösopimuksissa on noussut noin 45 prosenttia viime vuoden lopusta. Pörssisähkön hinta on kaksinkertaistunut vuodessa.

Sähkön hinta nousee, koska vesivoimaloiden vesivarastot ovat pienentyneet ja fossiiliset polttoaineet ovat kallistuneet. Sähköä myös myydään paljon kansainvälisille sähkömarkkinoille.

Itävallan liittokanslerin ero

Itävallan liittokansleri Sebastian Kurz.
Sebastian Kurz.

Itävallan pääministeri eli liittokansleri on eronnut. Liittokansleri Sebastian Kurz erosi, koska häntä epäillään korruptiosta.

Itävallan viranomaiset epäilevät, että Kurz ja 9 muuta poliitikkoa ovat ehkä antaneet valtion rahoja sanomalehdelle, että lehti on kirjoittanut heistä myönteisiä juttuja.

Asiasta on noussut Itävallassa iso kohu eli asiasta puhutaan siellä paljon. Kohun takia Sebastian Kurz päätti lauantaina, että hän eroaa Itävallan liittokanslerin tehtävästä.

Lotta Svärd 100 vuotta -juhlamessu

Tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio piti saarnan Lotta Svärd 100 -juhlavuoden juhlamessussa Helsingin tuomikirkossa
Jenni Haukio piti saarnan juhlamessussa. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Helsingin tuomiokirkossa järjestettiin sunnuntaina lottajärjestön juhlamessu. Lottajärjestö eli Lotta Svärd järjestön perustamisesta on kulunut 100 vuotta.

Lottajärjestö oli naisten ja tyttöjen vapaaehtoinen aseeton maanpuolustusjärjestö. Se toimi vuodesta 1921 vuoteen 1944. Toiminnassa oli noin 240 000 naista ja tyttöä.

Lottajärjestön 100-vuotisjuhlamessuun Helsingin Tuomiokirkossa osallistuivat myös presidentti Sauli Niinistö ja Niinistön puoliso rouva Jenni Haukio. Jenni Haukio piti messussa saarnan eli puheen.

Aleksis Kiven päivä

Esko Salminen Turun kaupunginteatterin Seitsemän veljestä -näytelmän Juhanina 1975.
Seitsemän Veljestä -tarinaa on esitetty myös teattereissa. Tämä kuva on Turun kaupunginteatterista vuodelta 1975. Kuva: Antero Tenhunen / Yle

Tänään sunnuntaina on vietetty Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivää. Aleksis Kivi oli Suomen ensimmäinen ammattikirjailija. Hän kirjoitti noin 20 kirjaa.

Tunnetuin Aleksis Kiven kirja on romaani Seitsemän veljestä. Se ilmestyi vuonna 1870.

Sunnuntaina on myös liputettu, koska Aleksis Kiven päivä on liputuspäivä.

Sää

Maanantain sääkartta.
Maanantaina sää on vaihtelevaa.

Maanantaina lännessä tulee sadekuuroja. Lapissa voi sataa enemmän. Muualla pilvisyys on vaihtelevaa. Lämpötila on 7 ja 12 asteen välillä. Pohjois-Lapissa on viileämpää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä