Sunnuntai 10.11.2019 (radio)

Postilakko pitenee

Postinjakaja jakaa postia laatikoihin.
9 000 Postin työntekijää menee lakkoon maanantaina. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Postilakko kestää ehkä kuukauden. Postin työntekijöiden ammattiliitto sanoo, että se pidentää 4 viikkoon lakon, joka alkaa huomenna. Alunperin lakon piti kestää 2 viikkoa.

Jos Postin sopimusneuvotteluissa ei löydy sopua, Postin työntekijät ovat lakossa 8. joulukuuta asti. Se tarkoittaa, että kirjeet ja paketit tulevat perille paljon hitaammin kuin tavallisesti.

Huomenna menee lakkoon noin 9 000 Postin työntekijää.

Tyytymättömyys kasvattaa perussuomalaisten suosiota

Emilia Palonen
Emilia Palonen. Kuva: Yle

Tutkija Emilia Palonen sanoo, että ihmisten kaikenlainen tyytymättömyys muihin puolueisiin kasvattaa perussuomalaisten suosiota. Perussuomalaisia kannattavat kaikki, jotka vastustavat esimerkiksi muiden puolueiden ilmastopolitiikkaa.

Tutkija Emilia Palonen sanoo myös, että ulkomaalaisvastaisia mielipiteitä sanotaan ääneen enemmän nyt, kun perussuomalaiset on suosittu.

Ylen uudessa kyselyssä perussuomalaiset oli selvästi suosituin puolue. Sitä kannatti 23 prosenttia vastaajista. Seuraavaksi suosituimman eli Kokoomuksen kannatus oli 6 prosenttiyksikköä pienempi.

Turkin Isis-vangeissa ei suomalaisia

Turkin sotilaita tankeissaan Pohjois-Syyriassa
Turkin sotilaat ottivat Syyriassa vangiksi Isis-terroristeja. Kuva: EPA

Turkin Syyriassa ottamien 300 Isis-vangin joukossa ei ole suomalaisia.

Turkki haluaa lähettää noin 300 Isis-vankia näiden kotimaahan. Turkin sisäministeriö sanoi Ylelle, että Suomeen ei lähetetä ketään, koska näiden vankien joukossa ei ole suomalaisia.

Isis on terroristijärjestö, joka yritti perustaa oman valtion Irakiin ja Syyriaan.

Kalliita luksustavaroita ostetaan käytettyinä

Chanelin näyteikkuna.
Luksuslaukku voi maksaa jopa tuhansia euroja. Kuva: imago images / Levine-Roberts/ AOP

Suomalaiset ostavat käytettyjä luksustavaroita enemmän kuin ennen.

Ihmiset ostavat kalliita, käytettyjä luksustavaroita netistä. Moni ajattelee, että esimerkiksi käytetystä laukusta voi maksaa paljon, koska sen voi myöhemmin myydä eteenpäin suunnilleen samalla hinnalla.

Ennen ajateltiin, että vain köyhät ihmiset ostavat käytettyjä tavaroita. Nyt moni ajattelee, että on fiksua ostaa käytettyjä laatutavaroita, jotka kestävät kauan.

Luksustavaroita myydään netin kirpputoreilla. On olemassa myös verkkokauppoja, jotka myyvät vain käytettyjä luksustavaroita.

Alma esiintyi Christina Aguileran konserteissa

Alma
Alma. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Suomalainen laulaja Alma on esiintynyt viikonloppuna Lontoossa. Alma esiintyi konserteissa ennen pääesiintyjää, amerikkalaista Christina Aguileraa. Alma laulaa yhteensä kuudessa Aguileran konsertissa Britanniassa ja Irlannissa.

Alma on viime aikoina myös tehnyt lauluja esimerkiksi amerikkalaiselle Miley Cyrukselle. Alma on tehnyt lauluja myös Charlien Enkelit -elokuvaan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä