Sunnuntai 10.2.2019 (radio)

Valvira haluaa haamuhoitajat pois hoivakodeista

Esperi Hoivakoti Ulrika Kristiinankaupungissa
Valvira keskeytti Esperi Caren toiminnan hoivakoti Ulrikassa Kristiinankaupungissa pari viikkoa sitten. Kuva: Petri Hakosalo / Lehtikuva

Sosiaali- ja terveysalan lupavirasto Valvira haluaa karsia niin sanotut haamuhoitajat pois hoivakodeista. Valvira harkitsee, että se vie oikeuteen hoivakodit, joissa on käytetty haamuhoitajia.

Haamuhoitajista puhutaan silloin, kun hoivakodeissa hoitajien työvuorolistaan merkitään sellaisia ihmisiä, jotka eivät oikeasti tee hoitajan työtä. Haamuhoitajien avulla työvuorolista saadaan näyttämään siltä, että hoivakodissa on tarpeeksi hoitajia, vaikka oikeasti siellä ei ole.

Valvirassa tiedetään monia tapauksia, joissa hoitajien työvuorolistaan on merkitty esimerkiksi sellaisia ihmisiä, jotka ovat oikeasti töissä hoivakodin hallinnossa.

Sisäministeri: Suomi-koe turvapaikanhakijoille

Kai Mykkänen (kok.) sisäministeri.
Sisäministeri Kai Mykkänen. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Sisäministeri Kai Mykkänen sanoo, että turvapaikanhakijoille pitää järjestää koe siitä, miten hyvin he tuntevat suomalaisen yhteiskunnan ja sen tavat

Nykyisin jokaisen yli 16-vuotiaan turvapaikanhakijan pitää käydä peruskurssi, jossa hänelle opetetaan sitä, miten suomalaisessa yhteiskunnassa toimitaan.

Ministeri Kai Mykkänen sanoo, että pelkkä kurssi ei riitä, vaan sen päätteeksi pitää järjestää koe. Kokeen avulla varmistetaan, että turvapaikanhakija on ymmärtänyt, mitä hänelle on opetettu.

Presidentille tehdään lonkkaleikkaus

Presidentti Sauli Niinistö (kesk.) Save Pond Hockeyn järjestämässä pipolätkäturnauksessa .
Presidentti Niinistö pelasi vielä lauantaina jääkiekkoa, mutta parin viikon kuluttua hän menee lonkkaleikkaukseen. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistö joutuu leikkaukseen. Niinistölle tehdään lonkkaleikkaus parin viikon kuluttua.

Presidentti kertoi asiasta itse Facebook-sivullaan.

Niinistölle tehtiin pieni leikkaus myös viime kesänä. Silloin leikkauksen syy oli nivelkuluma.

Ennätyslottopotti meni Lohjalle

Lottopallot pöydällä
Lotossa jaettiin eilenillalla ennätyssuuri päävoitto. Kuva: Ari Räsänen / Veikkaus

Lottoarvonnassa jaettiin eilen ennätyssuuri päävoitto. Päävoitto oli 15,5 miljoonaa euroa.

Illan arvonnassa oikeita lottorivejä löytyi vain 1. Lottokuponki oli pelattu Lohjalla.

Korkeasaaren karhut heräsivät

Korkeasaaren karhut ovat heränneet talviuniltaan.
Korkeasaarten karhujen talviuni jäi tavallista lyhyemmäksi. Kuva: Olga Pukkila

Helsingissä Korkeasaaren eläintarhan karhut ovat heränneet talviunilta.

Karhut ovat heränneet tavallista aikaisemmin. Tavallisesti ne nukkuvat talviunta helmi-maaliskuun vaihteeseen asti, eläintarha kertoo.

Korkeasaaressa on 2 karhua, 18- ja 13-vuotiaat naaraskarhut. Talviunen jälkeen karhut pääsivät ulos, jossa ne painivat ja leikkivät lumessa.

Karhut saavat aluksi vain kevyttä ruokaa kuten esimerkiksi vihanneksia, salaattia ja hedelmiä. Ne eivät vielä jaksa valvoa koko päivää. Siksi ne saavat mennä takaisin sisään torkuille aina kun haluavat.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä