Sunnuntai 10.3.2019 (radio)

Eliölajit ovat vaarassa, koska lahopuuta on liian vähän

Katkenneita oksia metsässä.
Metsässä pitää olla nykyistä paljon enemmän lahoavaa puuta. Se on tärkeää monille lajeille. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Talousmetsissä on liian vähän lahopuuta. Lahopuu on kuollutta puuta, joka lahoaa.

Lahopuuta syntyy, jos osa puista jätetään lahoamaan metsiin. Lahopuuta on liian vähän, koska puita kaadetaan liikaa.

Noin 5000 lajia metsissä tarvitsee lahopuuta. Lahopuuta tarvitaan 10-kertainen määrä nykyiseen verrattuna.

Tutkijat kertovat, että tällä hetkellä lahopuuta ei jää metsiin juuri ollenkaan. Siksi metsien lajeista noin 10 prosenttia on uhanalaisia eli vaarassa hävitä.

Uusin arvio kertoo, että uhanalaisia lajeja on eniten metsissä. Noin 30 prosenttia näistä lajeista on vanhoissa metsissä.

157 ihmistä kuoli lento-onnettomuudessa Etiopiassa

Kartta
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Itä-Afrikassa on tapahtunut vakava lento-onnettomuus. Ethiopian Airlinesin lentokone putosi matkalla Nairobiin Keniaan.

Kone lähti Etiopian pääkaupungista Addis Abebasta. Kone putosi 6 minuuttia nousun jälkeen.

Pelastusmiehistöt keräävät matkustajien ruumiita ja tavaroita onnettomuuspaikalla Etiopiassa.
Pelastusmiehistöt keräävät matkustajien ruumiita ja tavaroita onnettomuuspaikalla Etiopiassa. Kuva: Michael Tewelde / AFP

Etiopian valtiontelevisio kertoi, että kukaan ei selvinnyt elossa. Koneessa oli 157 ihmistä. Matkustajia oli 33 maasta.

Ruotsalainen sivusto seurasi lennon liikkeitä. Sivusto kertoo, että kone lensi epävakaasti heti nousun jälkeen.

Kone otettiin käyttöön viime lokakuussa. Etiopian pääministeri on esittänyt surunvalittelut onnettomuuden uhrien perheille.

30 ihmistä loukkaantui lennolla turbulenssissa

lentokoneen matkustamo ja stuertti
Kuva ei ole samalta lennolta, josta uutinen kertoo. Kuva: AOP

30 ihmistä on loukkaantunut kovassa turbulenssissa Turkish Airlinesin lennolla. Kone oli matkalla Istanbulista New Yorkiin.

Kovat ilmakuopat alkoivat yllättäen noin puoli tuntia ennen laskeutumista.Kone kuitenkin laskeutui ilman ongelmia.

Kaikki loukkaantuneet vietiin sairaalahoitoon. Matkustajilla oli ruhjeita, haavoja ja luunmurtumia.

Viivästynyt allergia vaivaa joka viidettä

Atooppinen iho kutisee kuivalla talvikelillä.
Viivästynyt kosketusallergia näkyy ihossa. Kuva: Yle

Viivästynyt eli hidas kosketusallergia vaivaa monia ihmisiä. Siinä jokin aine aiheuttaa ihottumaa, kun aine koskettaa ihoa.

Noin 20 prosenttia kärsii viivästyneestä kosketusallergiasta. Ihottuma alkaa noin 8 tunnin kuluttua altistumisesta. Lisäksi allergia voimistuu muutaman päivän kuluessa. Naiset kärsivät siitä miehiä useammin.

Tuhannet kemikaalit voivat aiheuttaa viivästynyttä kosketusallergiaa. Yleisin aiheuttaja on nikkeli.

Asiasta kertoo pohjoismainen tutkimus. Suomalaisia ei ollut mukana tutkimuksessa. Tutkijat kuitenkin uskovat, että vaiva on yhtä yleinen myös Suomessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä