Sunnuntai 10.5.2020 (radio)

Korona-ajan erilainen äitienpäivä

Äitienpäivänä annettavia Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitaleita.
Äitien ansiomerkit jaetaan myöhemmin, koska nyt on koronarajoituksia. Kuva: Samuli Miettinen / MLL

Tänään on vietetty äitienpäivää.

Äitienpäivänä tasavallan presidentti palkitsee äitejä, jotka ovat ansioituneet kasvattajina.

36 äitiä saa kunniamerkin, joka on nimeltään Suomen Valkoisen Ruusun ensimmäisen luokan mitali kultaristein.

He saavat kunniamerkit myöhemmin koronaepidemian takia.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö piti puheen kaikille äideille. Hän sanoi, että äitienpäivä on hyvä hetki muistuttaa siitä, että perhe- ja lähiyhteisöt ovat tärkeitä.

Presidentti muistutti, että moni äiti asuu yksin. Nyt poikkeusaikana pitää keksiä uusia tapoja pitää yhteyttä..

Lisääntyvätkö koronatartunnat?

Tyhjä luokkahuone Vesilahden yhtenäiskoulussa.
Peruskoululaiset palaavat kouluun ensi torstaina. Kuva: Miikka Varila / Yle

Peruskoululaiset palaavat kouluihin lähiopetukseen ensi torstaina.

Nyt puhutaan paljon siitä, lisääntyvätkö koronatartunnat, kun koulut avataan.

Virusasiantuntija, professori Kalle Saksela ei usko, että kouluopetuksen jatkuminen aiheuttaa paljon koronatartuntoja.

Tilastojen mukaan näyttää siltä, että lasten kautta on levinnyt vain vähän tartuntoja.

Virusasiantuntija Saksela sanoo, että lapsi voi levittää samanlaisia viruksia kuin aikuinen.

Tanskassa kävi niin, että virus alkoi tarttua enemmän, kun koulut avattiin.

Koronaan on kuollut Suomessa 267 ihmistä

Kuvassa sairaanhoitohenkilökunta työskentelee.
Meilahden sairaala Helsingissä. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomessa on nyt virallisesti melkein 6000 koronatartuntaa.

Koronaviruksen takia on kuollut 267 ihmistä.

Venäjällä koronavirus leviää nopeasti

Katuja desinfioitiin Moskovassa 24. huhtikuuta.
Moskovassa Venäjällä on desinfioitu katuja. Kuva: Sergei Chirikov / EPA

Venäjällä koronavirus leviää nopeasti. Siellä viranomaiset ilmoittivat tänään, että uusia tartuntoja löytyi yli 11 000.

Yhteensä Venäjällä on yli 200 000 tartuntaa.

Venäjällä on nyt todettu viidenneksi eniten tartuntoja maailmassa.

Eniten tartuntoja on Yhdysvalloissa. Siellä on 1,3 miljoonaa tartuntaa.

Koko Euroopassa tartuntoja on yhteensä 1,7 miljoonaa.

Ranskalaiset pääsevät ulos

äiti, isä ja lapsi kävelevät metroaseman edessä
Ranskassa höllennetään koronarajoituksia. Kuva: Juha Nurminen

Ranskassa ihmiset palaavat huomenna normaaliarkeen.

Melkein 2 kuukautta kestänyt ulkonaliikkumiskielto päättyy.

Monet ovat huolissaan, kun rajoituksia vähennetään. Ihmiset pelkäävät, että koronavirus leviää esimerkiksi metrossa ja busseissa sekä kouluissa.

Sää viilenee

Kirsikkapuut kukkivat Roihuvuoressa.
Etelä-Suomessa ihmiset ovat ihailleet kirsikkapuita, jotka kukkivat juuri nyt. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Sää viilenee ja muuttuu sateiseksi.

Yöllä maan itäosassa voi sataa paljon, ensin vettä ja sitten lunta.

Huomenna maanantaina Etelä-Suomessa on noin 5 astetta lämmintä ja vettä sataa.

Pohjois-Suomessa voi sataa lunta.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä