Sunnuntai 10.6.2018 (radio)

Kokoomus ja keskusta valitsivat varapuheenjohtajat

Petteri Orpo ja Jan Vapaavuori poistuvat yhdessä lehdistötilaisuudesta. kokoomuksen puoluekokouksessa
Puheenjohtaja Petteri Orpo ja Helsingin pormestari Jan Vapaavuori kokoomuksen puoluekokouksessa. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Kokoomuksen ja keskustan puoluekokouksissa on valittu varapuheenjohtajat.

Ministerit Antti Häkkänen ja Sanni Grahn-Laasonen jatkavat kokoomuksen varapuheenjohtajina. Kansanedustaja Mari-Leena Talvitie valittiin kolmanneksi varapuheenjohtajaksi.

Keskustan varapuheenjohtajat ovat kansanedustajat Hannakaisa Heikkinen, Katri Kulmuni ja Juha Rehula. Keskustan puoluesihteeriksi valittiin erityisavustaja Riikka Pirkkalainen.

KIm Jong-un ja Donald Trump ovat saapuneet Singaporeen

Tv-kuvaaja tapaamispaikalla
Tv-kuvaajia St Regis -hotellin edustalla Singaporessa 9. kesäkuuta. Kim Jong-un ja seurue majoittuvat St Regisissä. Kuva: Wallace Woon / EPA

USA:n presidentti Donald Trump ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un ovat saapuneet Singaporeen. Kim ja Trump tapaavat tiistaina Singaporessa.

Se on historiallinen tapaaminen. Tapaamisessa on tarkoitus keskustella siitä, luopuuko Pohjois-Korea ydinaseista.

Singapore Kaakkois-Aasiassa on tapaamispaikka, koska maalla on hyvät suhteet USA:n kanssa. Lisäksi Singaporella ja Pohjois-Korealla on diplomaattisuhteet.

Armeija ei löytänyt tarpeeksi hyviä e-urheilijoita

ESL-turnaus Hampurissa.
Maailmalla e-urheilijat täyttävät kokonaisia stadioneita. Kuva: AOP

Suomen armeija kaipaa e-urheilun huippuosaajia. Elektronisessa urheilussa pelataan videopelejä kilpailumielessä. Pelejä ovat esimerkiksi strategiapelit ja ampumispelit.

E-urheilu on Suomessa nuorten miesten jo toiseksi suosituin urheiluharrastus. Vain jääkiekko on suositumpi. Ammattilaisia on Suomessa noin 40.

Puolustusvoimien Urheilukoulu etsi e-urheilun huippuja, mutta kukaan hakijoista ei ollut tarpeeksi hyvä. Armeija tarvitsee e-urheilijoita, koska esimerkiksi simulaattorikoulutusta on koko ajan enemmän.

E-urheilu tähtää myös näytöslajiksi Pariisin olympialaisiin vuonna 2024.

Ompelulanit kokosivat hyvin väkeä

Ompelutapahtuma.
Espoolainen Pasi Heiskanen ehti tehdä ompelulaneilla ainakin pussukan sähkökirjalle sekä paidan, joka hänellä on kuvassa päällä. Kuva: Toni Määttä / Yle

Suomessa on järjestetty ompelulanit Ommel-festivaalissa.

Yleensä laneissa eli lähiverkkotapahtumassa kokoonnutaan harrastamaan yhdessä omien tietokoneiden kanssa. Ompelulaneissa ihmiset kokoontuivat ompelemaan yhdessä. Kaikki toivat tapahtumaan omat koneet, tarvikkeet ja kankaat.

Lanit olivat Espoossa, ja jotkut tulivat Lapista asti. Laneissa oli 40 ihmistä. He ompelivat perjantaista sunnuntaihin aamukymmenestä kello yhteen yöllä.

Yhteensä noin 2000 ihmistä kävi Ommel-festivaaleissa.

Tiekirkot ovat taas auki

Vähänkyrön kirkko
Vähänkyrön kirkko Pohjanmaan maakunnassa on yksi tämän kesän tiekirkoista Kuva: Tarmo Niemi/Yle

Tiekirkot ovat avanneet ovet sunnuntaina.

Evankelisluterilaisen kirkon tiekirkot ovat pääteiden lähellä ja auki koulujen alkuun asti. Tiekirkkoihin voi pysähtyä tauolle koko maassa. Suomen pohjoisin tiekirkko on Utsjoen kirkko Ylä-Lapissa.

Kaikkiaan 266 tiekirkkoa on auki tänä kesänä.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä