Sunnuntai 11.11.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka kauan sitten loppui ensimmäinen maailmansota?

Oikea vastaus:

100 vuotta sitten.

2.Missä oli pääjuhla?

Oikea vastaus:

Pääjuhla oli Pariisissa.

3.Oliko juhlassa joku Suomesta?

Oikea vastaus:

Oli, presidentti Sauli Niinistö.

4.Mitä lentokone tekee gps-laitteella?

Oikea vastaus:

Suunnistaa satelliittien avulla.

5.Missä gps-laitteita häirittiin?

Oikea vastaus:

Lapissa.

6.Mitä tapahtui samaan aikaan kuin gps-laitteita häirittiin Lapissa?

Oikea vastaus:

Natolla oli sotaharjoitus.

7.Missä on Peijaksen sairaala?

Oikea vastaus:

Vantaalla.

8.Mitä tietoja Apotissa on?

Oikea vastaus:

Potilaiden tietoja.

9.Sujuiko Apotin käyttöönotto hyvin Peijaksen sairaalassa?

Oikea vastaus:

Kyllä. Isoja ongelmia ei ollut.

10.Onko isänpäivä virallinen liputuspäivä?

Oikea vastaus:

Ei vielä, mutta siitä tulee sellainen.

11.Montako isää Suomessa on?

Oikea vastaus:

Noin 1,3 miljoonaa isää.

12.Mikä on suomalaisen isän yleisin ammatti?

Oikea vastaus:

Kuorma-auton kuljettaja.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Parempia selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä