Sunnuntai 11.11.2018 (radio)

Ensimmäisestä maailmansodasta on 100 vuotta

Valtionjohtajat kokoontuivat Pariisiin muistamaan ensimmäisen maailmansodan päättymistä.
Pariisin juhlassa oli mukana 70 valtiojohtajaa. Kuva: Ludovic Marin / EPA

Tänään on kulunut 100 vuotta siitä, kun ensimmäinen maailmansota loppui. 

Euroopan pääjuhla oli Pariisissa. Juhlassa oli mukana 70 valtion johtajat eri puolilta maailmaa. Mukana oli myös presidentti Sauli Niinistö. Pariisin juhlassa puhui Ranskan presidentti Emmanuel Macron. Hän sanoi, että riidat täytyy ratkaista sanoilla eikä aseilla. Macron sanoi myös, että rauha on hauras eli se särkyy helposti. Hän halusi, että ihmisillä on toivoa eikä pelkoa. 

Ensimmäisessä maailmansodassa kuoli kymmeniä miljoonia ihmisiä. 

"Joku häiritsi lentokoneita tahallaan"

Juha Sipilä
Juha Sipilä. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Pääministeri Juha Sipilä sanoo, että joku häiritsi tahallaan lentokoneiden gps-laitteita Lapissa tällä viikolla. 

Vielä ei tiedetä varmasti, kuka gps-laitteita eli satelliittisuunnistusta häiritsi. Pääministeri Sipilä sanoi kuitenkin radiossa, että esimerkiksi Venäjä osaa häiritä gps-laitteita. Sipilä sanoi, että gps-laitteiden häirintä on yhtä vakava asia kuin lentäminen jonkin valtion yläpuolella ilman lupaa. Lentokoneiden gps-laitteita häirittiin Lapissa samaan aikaan kuin sotilasliitto Natolla oli sotaharjoitus. 

Norjan viranomaiset sanoivat, että samanlaista häirintää on aikaisemmin tullut Venäjältä.  

Potilaiden tiedot yhteen paikkaan

Sairaanhoitajat käyttävät tietokonetta.
Apotti on sairaaloiden tietokoneohjelma. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Vantaalla Peijaksen sairaala on ottanut käyttöön uuden tietokoneohjelman, jonka nimi on Apotti. 

Apotti on tosi iso ja monimutkainen tietokoneohjelma. Sitä on suunniteltu ja tehty monta vuotta ja se on tullut kalliiksi. Apotti otetaan käyttöön monessa kaupungissa Uudellamaalla. Se kerää 1,6 miljoonan potilaan kaikki tiedot yhteen paikkaan. 

Peijaksen sairaalassa Apotin käyttöönotto sujui aika hyvin. Isoja ongelmia ei ollut. 

Isänpäivästä virallinen liputuspäivä

Grafiikka rakastavasta isästä vauva sylissään.
Isä ja vauva. Kuva: Asmo Raimoaho, Yle.

Isänpäivästä tulee Suomessa virallinen liputuspäivä. Se tarkoittaa, että isänpäivänä nostetaan Suomen lippu tankoon niin kuin äitienpäivänäkin. 

Suomessa on vain 6 virallista liputuspäivää. Isänpäivästä tulee seitsemäs. Myös muina päivinä saa nostaa lipun tankoon. 

Tänään sunnuntaina on isänpäivä. Monessa kodissa lapset tekivät isälle aamupalaa ja antoivat kortin tai lahjan. 

Suomessa on noin 1,3 miljoonaa isää. Isien yleisimmät ammatit ovat kuorma-auton kuljettaja, myyntiedustaja ja rakennusmies. 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä