Sunnuntai 11.1.2015

Ranskalaiset marssivat terrorismia vastaan

Rauhanmarssille osallistui satojatuhansia Pariisissa sunnuntaina.
Rauhanmarssilla oli paljon ihmisiä. Kuva: Bertrand Guay / AFP / Lehtikuva

Ranskan pääkaupungissa Pariisissa on järjestetty suuri rauhanmarssi. Sadat tuhannet ihmiset marssivat rauhan puolesta ja terrorismia vastaan. Ihmiset muistivat ranskalaisia, jotka kuolivat terrori-iskussa keskiviikkona.

Ranskan presidentti François Hollande ja monien muiden maiden johtajat osallistuivat Pariisin rauhanmarssiin. Esimerkiksi Saksan liittokansleri Angela Merkel ja Britannian pääministeri David Cameron olivat mukana tapahtumassa. Myös Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu ja palestiinalaisten presidentti Mahmud Abbas osallistuivat rauhanmarssiin.

Rauhanmarssi kulki lähellä paikkaa, jossa tehdään Charlie Hebdo -lehteä. Terroristit hyökkäsivät lehden toimitukseen keskiviikkona ja tappoivat 12 ihmistä. Terrori-iskun syy oli ehkä se, että lehdessä on ollut pilakuvia profeetta Muhammedista.

Myös Stubb oli marssimassa Pariisissa

Suomen pääministeri Alexander Stubb marssilla Pariisissa sunnuntaina.
Suomen pääministeri Alexander Stubb rauhanmarssilla. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Myös Suomen pääministeri Alexander Stubb oli mukana Pariisin rauhanmarssilla. Stubbin mielestä oli tärkeää, että eri maiden johtajat osallistuivat rauhanmarssiin. Stubb sanoi, että se oli viesti sananvapauden puolesta. Stubbin mielestä oli tärkeää kertoa, että lehdet saavat kirjoittaa vapaasti, mitä haluavat.

Esikoulu on nyt pakollinen

Oppilas koulutunnilla.
Esikoulu valmistaa lasta oikeaan kouluun. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Suomessa on nyt uusi laki esiopetuksesta. Laki määrää, että kaikkien lasten täytyy mennä esikouluun. Kaikki lapset halutaan esikouluun, että he oppivat toimimaan ryhmässä yhdessä muiden lasten kanssa.

Uusi laki on ollut yllätys monille vanhemmille. Vanhempien täytyy nyt ilmoittaa esikouluun lapsi, joka täyttää tänä vuonna 6 vuotta. Ilmoitusaika on lähikuukausina.

Uusi laki on hankala myös joillekin kunnille. Esimerkiksi monet isot kaupungit miettivät, miten ne voivat järjestää esikoulupaikan kaikille lapsille. Kaikki 6-vuotiaat aloittavat esikoulun jo ensi syksynä.

Uusi pakkasennätys on 39,6 astetta

Pilkahdus auringosta.
Viikko alkaa kovassa pakkasessa. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Viikonloppuna on mitattu tämän talven uusi pakkasennätys. Pakkasennätys mitattiin sunnuntaina Lapissa. Utsjoella oli 39,6 astetta pakkasta.

Kylmä sää jatkuu maanantaina. Lapissa on yli 30 astetta pakkasta. Myös Etelä-Suomessa on maanantaina yli 10 astetta pakkasta.

Tiistaina pakkanen vähenee Etelä-Suomessa, ja meren lähellä voi olla jopa muutama aste lämmintä. Pohjoisessa kova pakkanen jatkuu myös tiistaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä