Sunnuntai 1.1.2023 (radio)
Presidentti Niinistön puhe
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on pitänyt uudenvuoden puheen.
Niinistö puhui Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Hän vertasi Venäjän hyökkäystä Suomen talvisotaan. Presidentti sanoi, että sekä Neuvostoliitto että Venäjä arvioivat väärin vastustajan.
Presidentti Sauli Niinistö sanoi myös, että sähkön ja muiden hintojen kallistuminen on vaikeuttanut suomalaisten elämää. Niinistö vakuutti, että ihmiset selviytyvät vaikeuksista. Suomalaiset ovat selvinneet aikaisemmin sodista, isosta energiakriisistä ja lama-ajoista.
Presidentti Niinistö korostaa, että vaikeuksissa olevia ihmisiä pitää auttaa.
Uuden vuoden juhlinta
Uuden vuoden juhlinta aiheutti silmävammoja ja poliisilla oli paljon tehtäviä.
Uudenvuoden ilotulitteista tuli silmävamma ainakin 8 ihmiselle. Potilaista 6 on hoidettu Helsingissä, 1 Oulussa ja 1 Tampereella. Tampereella potilaan silmä piti leikata vamman takia.
Poliisi kertoo, että esimerkiksi Lounais-Suomessa raketteja ammuttiin ihmisten keskellä ja kohti ihmisiä.
Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella oli viikonloppuna paljon tehtäviä, joihin liittyivät alkoholi, väkivalta ja kaatumiset.
EU:n puheenjohtaja Ruotsi
EU:n puheenjohtaja on nyt Ruotsi.
Ruotsi on EU:n puheenjohtaja puolen vuoden ajan. Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson sanoo, että Ruotsin puheenjohtajakauden tärkeitä asioita ovat muun muassa turvallisuus ja demokratia.
Ruotsi on nyt 3. kerran EU:n puheenjohtaja. Ennen Ruotsia EU:n puheenjohtaja oli Tshekki. Heinäkuun alussa on Espanjan vuoro olla Euroopan unionin puheenjohtaja.
Kroatiaan euro
Kroatia on ottanut käyttöön euron. Euromaita on nyt yhteensä 20.
Kroatia liittyi myös Schengen-alueeseen. Schengen-alueeseen kuuluu nyt 27 Euroopan valtiota. Schengen-alueen valtioiden välillä ei ole matkustusrajoituksia eikä rajatarkastuksia.
Kroatia on ollut Euroopan unionin jäsenmaa vuodesta 2013 lähtien.
Sää
Sää on poutainen. Taivaalla ei ole kovin paljon pilviä.
Sää kylmenee. Lämpötila laskee -3 ja -10, maan pohjoisosassa -5 ja -15 asteen välille.
Tuuli on aluksi Perämerellä kovaa ja maanteillä ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.