Sunnuntai 11.2.2018 (radio)

Lentokone syöksyi maahan Moskovassa

Saratov Airlinesin kone lentokentällä.
Kone oli matkalla Moskovasta Orskin kaupunkiin, joka on lähellä Kazakstanin rajaa.. Kuva: Yuri Smityuk / AOP

Venäjällä on sattunut vakava lento-onnettomuus.

Venäläiset uutistoimistot kertovat, että matkustajakone syöksyi maahan Moskovan kaakkoispuolella. Koneessa oli 71 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Kone lähti iltapäivällä Moskovasta kohti Orskin kaupunkia.

Turman syystä ei toistaiseksi ole tietoa. Kone tuhoutui turmassa täysin.

Hätäpuhelujärjestelmä on myöhässä

Hätäkeskuksien aluejako -kartta.
Suomessa on 6 alueellista hätäkeskusta. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Hätäpuheluihin vastataan vieläkin liian hitaasti. Syynä ovat puheluruuhkat.

Vastaamista piti nopeuttaa, mutta uusi Erica-tietojärjestelmä on myöhässä. Järjestelmän piti olla käytössä jo vuonna 2015. Nyt Hätäkeskuslaitos uskoo, että järjestelmä toimii koko Suomessa ensi vuoden keväällä.

Erica-järjestelmä yhdistää kaikki Suomen 6 alueellista hätäkeskusta. Järjestelmän avulla hätäpuhelu ei jää oman alueen puhelujonoon vaan yhdistyy nopeasti johonkin muuhun hätäkeskukseen.

Hätänumeroon 112 tuli viime vuonna yli 2,6 miljoonaa hätäpuhelua.

Lauantai ei tuonut mitalia Suomelle olympialaisissa

Olli Hiidensalo
Ampumahiihtäjä Olli Hiidensalo selvitti 10 kilometriä ilman ohilaukauksia ja jäi kärjestä 47,5 sekuntia. Kuva: Lehtikuva

Suomen mieshiihtäjät jäivät kauas kärjestä yhdistelmähiihdossa Etelä-Korean talviolympialaisissa. Paras suomalainen oli Iivo Niskanen, joka oli 19:s. Norjalaiset ottivat kolmoisvoiton.

Paricurlingissa suomalaiset jäivät lohkon viimeiseksi mutta päättivät kisaurakan voittoon USA:sta. Naisten jääkiekossa USA voitti Suomen maalein 3-1.

Kaikki 3 suomalaista ampumahiihtäjää pääsivät maanantain takaa-ajokilpailuun, kun he pärjäsivät ampumahiihdon pikakisassa.

Ylioppilaskirjoitukset alkavat

Ylioppilaskirjoitukset alkamassa.
Ylioppilaskirjoitukset alkavat maanantaina. Torstain penkinpainajaisten jälkeen abiturienteilla alkaa kuukauden lukuloma. Kuva: Yle

Ylioppilaskirjoitukset alkavat lukioissa maanantaina. Ensimmäinen koe on äidinkielen tekstitaidossa.

Abiturientit viettävät penkinpainajaisia torstaina eli ovat viimeisen päivän koulussa. Perjantaina toisen vuosikurssin oppilaat juhlivat vanhojenpäivää.

Ylioppilaskirjoitusten kirjalliset kokeet alkavat kuukauden päästä.

Lukukampanja päättyi

Minä luen sinulle -kampanja on päättynyt.

Mukana on ollut viikon aikana yli 600 maahanmuuttajaopiskelijaa. He ovat pitäneet lukuhetkiä vanhuksille ja kehitysvammaisille. Kampanjassa vapaaehtoiset lukivat ääneen selkokirjoja ja Selkosanomia noin 30 paikkakunnalla.

Verkkosivultamme voi katsoa, miten kampanja sujui helsinkiläisessä Validia-kodissa. Jutun voi katsoa osoitteessa yle.fi/selkouutiset. Minä luen sinulle -kampanjan järjestivät Selkokeskus ja Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä