Sunnuntai 1.12.2019 (radio)

Uusi komissio aloitti

Ursula von der Leyen uusien kommissaarien kanssa yhteiskuvassa Strasbourgissa 27. marraskuuta.
Uusi EU-komissio. Kuva: Patrick Seeger / EPA

Uusi EU-komissio on aloittanut työt.

Uutta komissiota johtaa saksalainen Ursula von der Leyen. Suomen komissaari uudessa komissiossa on Jutta Urpilainen.

Myös Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja on vaihtunut. Belgialainen Charles Michel johtaa EU-johtajien huippukokouksia lähivuodet.

Suomalaisvauvoja adoptoidaan harvoin

vauvan varpaat
Vauvan varpaat. Kuva: Martin Bennett / AOP

Suomalaisia vauvoja annetaan adoptioon vain hyvin harvoin. Jos haluaa adoptoida suomalaisen vauvan, pitää odottaa ehkä 4 tai 5 vuotta, sanoo Pelastakaa Lapset -järjestö.

Pelastakaa Lapset hoitaa noin 70 prosenttia adoptioneuvonnasta Suomessa. Järjestö sanoo, että sen kautta adoptoidaan noin 13 suomalaisvauvaa vuodessa.

Järjestö kertoo, että adoptioneuvontaan tulee paljon perheitä, jotka toivovat lasta ulkomailta. Kansainvälisten adoptioiden määrä on kuitenkin vähentynyt 2000-luvun alun jälkeen.

Palovaroitin voi mennä rikki

Palovaroitin
Palovaroitin kiinnitetään kattoon. Kuva: Nilla Nuto / YLE

Monissa kodeissa on palovaroitin, joka ei toimi.

Moni palovaroitin ei toimi, koska sen paristot ovat tyhjät. Palovaroitin voi myös olla liian vanha, varoittaa Suomen pelastusalan keskusjärjestö SPEK.

Palovaroitin ei toimi ikuisesti. Se likaantuu ja voi ruostua sisältä. Silloin varoitin ei enää huomaa savua yhtä herkästi kuin ennen. Myös varoittimen hälytysääni voi muuttua entistä heikommaksi.

SPEK sanoo, että palovaroitin kannattaa uusia 5-10 vuoden välein.

Pikkujoulut työllistävät poliisia

Poliisi ja poliisiauto.
Poliisilla on ollut paljon työtä viikonloppuna. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Poliisilla on ollut kiireinen viikonloppu. Liikenteessä on ollut paljon rattijuoppoja. Lisäksi on ollut paljon tappeluita ja pahoinpitelyjä.

Esimerkiksi Tampereen seudulla poliisilla oli yön aikana noin 150 tehtävää. Keski-Suomessa tehtäviä oli yli sata. Poliisilla on ollut kiirettä myös Turun seudulla ja Kaakkois-Suomessa.

Monet ihmiset ovat viikonlopun aikana juhlineet pikkujouluja. Kun juhlissa juodaan liikaa alkoholia, se lisää tappeluiden ja rattijuoppojen määrää.

Adventtikynttilät syttyivät

Adventtikynttilä. Kuva: Touko Yrttimaa / YLE

Tänään on ensimmäinen adventtisunnuntai. Ensimmäisestä adventtisunnuntaista alkaa adventtiaika. Kristinuskossa se tarkoittaa joulun odotusta.

Suomen kirkoissa on tänään laulettu Hoosianna-virttä ja sytytetty adventtikynttilä palamaan. Myös monissa kodeissa sytytetään adventtikynttilä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä